Pengikut

Jumaat, 14 Disember 2012

I LOVE YOU CIKGU - Bab 26

MEREKA tiba di rumah Ustazah Habsah ketika Ustazah Habsah dan suami sedang sibuk menyusun barang yang akan dibawa ke Tanah Suci Mekah. Setelah memberi salam, mereka masuk ke rumah. Iman terus masuk ke dapur meninggalkan Sara Raihana berada bersama-sama yang lain di hadapan. Ustazah Habsah yang telah tahu akan kedatangan mereka, mengambil peluang itu untuk bercakap tentang Iman kepada Sara Raihana. Suami Ustazah Habsah dan anaknya turut melangkah ke dapur bagi memberi ruang untuk isterinya berbual-bual dengan Sara Raihana.

“Sara, Iman dah mintak Kak Habsah pergi pinang Sara selepas Kak Habsah pulang dari Mekah. Kak Habsah nak tanya Sara, adakah Sara sedia terima Iman?”
“Kak Habsah, terus terang Sara katakan hati Sara sukar nak terima dia kerana Sara sayangkan dia macam adik sendiri. Tak lebih daripada tu,” jawab Sara Raihana.
“Tapi Iman betul-betul cintakan Sara sejak bangku sekolah lagi. Sara ingatkan, kisah Sara dan Iman yang orang hebohkan dulu?”
Sara Raihana hanya mengangguk. Bagaimana dia boleh lupa. Disebabkan kisah itulah dia dikutuk dan dicemuh.

“Iman pernah berjanji dengan Kak Habsah yang dia akan tumpukan pada Peperiksaan SPM dan simpan dulu rasa cintanya sehingga dia memperoleh kerja. Dan jika Sara masih belum berkahwin, maka Kak Habsah sendiri akan meminang Sara untuk dia.”
Sara Raihana terkejut mendengar pengakuan Ustazah Habsah kerana sebelum ini dia tidak pernah memberitahu Sara Raihana akan hal itu. Dia tidak menyangka Iman betul-betul mempunyai azam yang kuat untuk memilikinya.

“Sara, cinta Iman pada Sara sungguh mendalam. Janganlah Sara hampakan hatinya.”
“Tapi Sara tak mampu. Sara tak cintakan dia. Lagipun dia masih muda dan bekas pelajar kita. Sara takut, Sara tak kuat menahan umpat keji orang seperti dulu. Kak Habsah tahukan betapa perasaan Sara menderita dan tertekan ketika tu. Maruah Sara seperti dipijak-pijak bila orang tuduh Sara janda yang membela ‘anak ikan’. Jika Sara terima dia bermakna segala tuduhan orang terhadap Sara dulu adalah benar belaka.”
“Jangan fikir begitu, Sara. Kak Habsah faham apa yang Sara lalui dulu amat menyakitkan. Berilah peluang untuk Iman dan Sara bina hidup baru. Lupakan kisah lalu.”
“Tak semudah tu, Kak Habsah.”

Ustazah Habsah terdiam. Dia tahu Sara Raihana tidak mungkin menerima Iman dengan semudah itu. Dia perlu memikirkan cara untuk memujuk Sara Raihana agar menerima Iman.
“Sara, Kak Habsah bukanlah bermaksud untuk memaksa tetapi fikirkanlah daripada sudut yang lain. Jika Sara berkahwin dengan Iman, maka Sara dah menolong separuh daripada agamanya dan agama Sara. Hadis diriwayatkan al- Tabrani Fil-Al Ausath bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:Sesiapa yang berkahwin sesungguhnya diatelah menyempurnakan separuh daripada agamanya makabertakwalah pada yang separuh lagi.”

Sara Raihana tahu, bila Ustazah Habsah berhujah berkaitan Islam, payah untuknya membalas hujahan itu. Dia tahu ilmu agamanya tidak setanding Ustazah Habsah malah kerap kali pada Ustazah Habsahlah dia merujuk perkara-perkara berkaitan hukum dan syariat Islam. Dia hanya diam mendengarkan kata-kata Ustazah Habsah.

“Jika perkahwinan untuk tujuan pengabdian kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu kekal dan Maha Pemberi Hidup kepada makhluk-NYA. ALLAH mencintai hamba- NYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka, tidak ada alasan apapun kat dunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan menderhakai ALLAH. Sara mampu jadi isteri solehah yang membantu memudahkan pencapaian matlamat pembinaan rumah tangga, tempat berkongsi hidup dan menjadi teman Iman dalam perjuangan,” kata Ustazah Habsah sambil menepuk-nepuk bahu Sara Raihana.

Lidah Sara Raihana bagaikan dikunci. Di hadapan Ustazah Habsah dia terpaksa akur dengan segala yang dikatakan tetapi di dalam hati tetap menolak Iman. Ustazah Habsah seolah-olah dapat meneka gelodak hati Sara Raihana terus menyambung hujahnya.
“Sara adalah sebahagian kekuatan hidup Iman. Cinta Iman pada Sara seperti Qais mencintai Majnunnya. Jika Sara menolak, Iman pasti menderita sepertimana Qais yang menderita kerana kehilangan Lailanya.”

Hati Sara Raihana tersentuh dengan kenyataan itu. Kisah Qais dan Laila atau Laila dan Majnunnya merupakan kisah benar dari negara Arab yang menceritakan keagungan cinta sepasang kekasih yang terpisah dan menemui ajal dalam keadaan menyayat hati. Kalau benar cinta Iman sehebat
cinta Qais terhadap Lailanya, adakah Iman akan menjadi gila seperti Qais yang gila bila kehilangan Lailanya? Takut dia memikirkannya.

“Menurut Rasulullah SAW, menyayangi seseorang kerana ALLAH dapat mendatangkan kemanisan iman, Sara.”
“Kak Habsah, berilah peluang Sara berfikir,” kata Sara Raihana perlahan.
Iman dan Ustaz Ramli keluar ke hadapan membawa hidangan berupa nasi lemak yang dibuat Ustazah Habsah. Mereka menjamu selera sambil berbual-bual ringan.
“Sara, kenapa makan sikit sangat?” tanya Ustazah Habsah bila dilihatnya Sara Raihana hanya menghabiskan sedikit sahaja nasi lemak di pinggan.
“Tak sedap perut,” jawab Sara Raihana perlahan dan hanya dapat didengari Ustazah Habsah.
“Kenapa?” Suara Ustazah Habsah turut perlahan.
“Senggugut,” bisik Sara Raihana.
“Tak baik berbisik-bisik kat hadapan khalayak,” tegur Ustaz Ramli.
“Masalah orang perempuan, orang lelaki tak perlu tahu,” jawab Ustazah Habsah sambil tersenyum.

Ustaz Ramli juga tersenyum tetapi Iman masih tertanya-tanya. Dia tidak faham maksud senyuman mereka semua. Seketika kemudian mereka meminta diri untuk bertolak ke Bukit Mertajam. Mereka bersalaman dan berpelukan sambil mengucapkan selamat jalan dan selamat mengerjakan umrah kepada Ustazah Habsah dan Ustaz Ramli yang akan bertolak awal pagi esok.
Iman memandu kereta menuju lebuh raya untuk ke Bukit Mertajam. Di pertengahan jalan, dia mengisi petrol di stesen minyak dan kesempatan itu diambil Sara Raihana untuk membeli air mineral dan panadol menstrual. Sakit di perutnya makin terasa dan dia perlu bertahan agar tidak diketahui Iman.

Setelah selesai urusan belian itu, Sara Raihana segera masuk ke dalam kereta dan mengeluarkan ubat itu lalu ditelan. Dia meminum air mineral bagi melancarkan perjalanan ubat itu.
Iman masuk semula ke kereta dan melihat Sara Raihana sedang meminum air tanpa mengetahui ubat yang diambil Sara Raihana sebentar tadi. Dia memulakan pemanduan dan di pertengahan jalan, Iman meminta air daripada Sara Raihana.

“Sara, nak air. Iman haus,” pinta Iman sambil menghulur tangan ke arah Sara Raihana.
“Air apa?” tanya Sara Raihana, kabur.
“Air mineral yang Sara beli tadi.”
“Itu air Sara.”
“Air Iman?”
“Tak beli.”
“Kalau macam tu mintak air Sara.”
“Tapi...”
“Tak ada tapi-tapi. Beri kat Iman,” kata Iman sambil mengambil air yang terdapat di tangan Sara Raihana.

Iman terus meminum air itu. Sara Raihana hanya memandang dengan mata yang terkebil-kebil kerana airnya habis diminum Iman. Apabila mereka tiba di R&R Bukit Merah, Iman mengajak Sara Raihana turun untuk menunaikan Solat Zohor.
“Sara, kita Solat Zohor dulu sebab dah masuk waktu,” kata Iman sambil membuka tali pinggang keledar.
“Iman pergilah, Sara tunggu kat sini,” jawab Sara Raihana, berharap Iman akan faham situasinya.
“Tak baik melewatkan waktu. Bila dah ada peluang, terus tunaikan jangan bertangguh.”
“Tak apa. Iman pergilah.”
“Sara, pahala berganda jika tunaikan solat seawal masuk waktu. Lagipun lambat lagi kita nak sampai,” kata Iman masih tidak faham.
“Sara cutilah.”
“Cuti apa?” tanya Iman tercengang, masih tidak memahami maksud Sara Raihana.
“Pergilah! Menyampahlah Iman ni. Kalau hal perempuan pun Iman tak faham, nak kahwin macam mana?” kata Sara Raihana geram.

Tangannya menolak badan Iman ke luar dari kereta. Iman hanya ketawa bila dia baru memahami maksud Sara Raihana tentang ‘cuti’. Iman menunjukkan isyarat supaya Sara Raihana mengunci kereta dari dalam. Sara Raihana menurut arahan Iman dan kemudian dia merebahkan penyandar kereta untuk tidur.

Lima belas minit kemudian, Iman kembali semula ke kereta dan mengetuk-ngetuk cermin kereta bagi menyedarkan Sara Raihana yang tertidur di kerusi hadapan. Sara Raihana yang tersedar membuka kunci dari dalam. Iman masuk dan melihat wajah Sara Raihana yang masih mengantuk.
“Sara tidurlah dulu. Nanti bila dah sampai, Iman kejutkan Sara.”

Sara Raihana tidak berkata apa-apa. Dia memusingkan badan membelakangi Iman. Dia tidur secara mengiring sambil kedua-dua kakinya dilipatkan ke atas kerusi seolah-olah menahan kesakitan. Iman yang tidak tahu akan hal itu terus memandu tanpa bertanya. Pada sangkaannya, Sara Raihana keletihan dan sedang tidur. Sara Raihana yang menahan kesakitan yang sesekali menyerang, terlena juga akhirnya.

Tiada ulasan: