Pengikut

Khamis, 14 Februari 2013

Aku Normal Bukan Songsang - bab 4



Jasmin melangkah dengan senang hati ke ruang hadapan. Dia melihat Uzair sedang berbual dengan Haji Manaf sambil ditemani oleh Uwais dan beberapa orang lelaki lain.
“Abang Uzair! Mak cik panggil angkat hidangan.”
Uzair bangun setelah meminta diri dari Haji Manaf. Jasmin sengaja menunggu Uzair untuk jalan bersama-sama. Uzair yang melihat Jasmin menunggunya hanya menundukkan pandangannya dan berlalu selaju yang mungkin.
“Abang Uzair kenapa laju sangat? Dah lapar sangat ke?” tanya Jasmin sambil melangkah mengekori Uzair.
Uzair tidak menjawab panggilan Jasmin. Seboleh mungkin dia tidak mahu berduaan dengan Jasmin. Bila berdekatan dengan Jasmin bagai ada medan magnet bercas negatif pada diri Jasmin. Uzair pula bercas positif. Bahaya! Haram... haram.
Jasmin berlari mengejar Uzair dan sekelip mata, dia mengatasi langkah Uzair. Dia mendepakan tangannya bagi menghalang langkah Uzair.
“Kenapa ni Jasmin? Janganlah main-main. Abang nak angkat hidangan tu,” kata Uzair. Matanya dilarikan dari memandang wajah Jasmin. Haram... haram.
“Soalan Min abang tak jawab lagi.”
“Apa yang Min soal? Abang tak dengar pun.”
“Abang terima Min tak? Kalau abang sudi terima Min, esok kita kahwin.”
“Hah!” Terlopong mulut Uzair seketika. Terkejut dengan permintaan Jasmin.
 “Min, jangan main-main soal kahwin. Abang tak mahu fikirkan hal ni. Maafkan abang.”
Uzair ingin melangkah tetapi lengannya dipaut oleh Jasmin. Uzair cuba melepaskan dirinya. Terkial-kial dia di situ. Seboleh mungkin dia tidak ingin menyentuh tangan Jasmin tanpa lapik. Haram!
“Jasmin! Lepaskan tangan Abang Uzair,” kata Hanina yang terlihat perbuatan Jasmin.
“Tidak! selagi Abang Uzair tak berikan jawapannya, Min tak mahu lepas.”
Uzair berpeluh mendengar kata-kata Jasmin. Kedudukan Jasmin yang begitu hampir dengan dirinya, meresahkan hatinya. Peluh dingin membasahi dahi. Uzair memandang Hanina sambil memberi isyarat meminta tolong. Hanina bergerak menghampiri mereka berdua. Hatinya terasa geram dengan tingkah laku Jasmin.
“Lepaskan tangan Min,” kata Hanina cuba merungkaikan tangan Jasmin.
“Hanina, aku nak tahu jawapan Abang Uzair. Tapi dia buat dek je.”
“Tak payah ganggu Abang Uzairlah. Min ikut Hani. Kita pergi ke tempat lain, ya. Ada sesuatu yang Hani nak tunjuk pada Min.”
Hanina memaniskan mukanya memandang Jasmin. Dia cuba memujuk Jasmin seperti memujuk kanak-kanak nakal. Jasmin tersenyum lalu mengangguk. Tangannya dilepaskan dari memegang lengan Uzair. Uzair menarik nafas lega. Tetapi hatinya hairan melihat Hanina memegang tangan Jasmin sambil tersenyum lebar. Jasmin memeluk pinggang Hanina ketika mereka melangkah dari situ. Mencerlung mata Uzair melihat keadaan itu.
Eh! Mesra semacam. Bukankah Hani kata Min tu biseksual? Hani dah terpikat dengan Min? Habislah aku! bisik hati Uzair. Uzair meneruskan langkahnya hingga ke dapur.
Hanina membawa Jasmin melihat kura-kura kecil peliharaannya yang terletak di dalam biliknya. Jasmin seronok melihat telatah kura-kura tersebut.
“Apa nama kura-kura ni?” tanya Jasmin.
“Yang ni namanya Min dan yang tu Mun.”
“Hah? Min dan Mun?”
“Ya. Kenapa? Tak sedap ke nama tu?”
“Apa kata tukar nama Mun tu jadi Hani? Min dan Hani. Macam kita,” kata Jasmin lalu tersengih.
“Hisy! Tak mahulah. Mana boleh letak nama kita.”
“Habis tu, kenapa letak nama Min?”
“Nama tu dah lama aku letak sebelum kau datang sini lagi.”
“Kalau begitu, tukarlah. Min dan Hani.”
“Apa kata kita namakan semula dengan nama yang lain? Nama yang tiada kaitan dengan sesiapa pun di sini,” cadang Hanina.
“Dani dan Zani si kura-kura.”
“Dani dan Zani? Bukankah mereka tu senior kita? Si kembar seiras yang menjadi pujaan ramai?” tanya Hanina mengingati kedua-dua senior berwajah Pan Asia itu.
 Jasmin ketawa tiba-tiba membuatkan Hanina kehairanan.
 “Kenapa kau ketawa? Dah mereng?”
“Kau ingat tak masa minggu suai kenal dulu? Masa tu aku dan Zana kena denda jadi kura-kura oleh mereka berdua. Lari keliling padang pakai custom kura-kura. Lepas tu, kami gelar mereka kura-kura kerana marah.”
“Ya, aku ingat. Aku pun kena juga. Aku kena pakai custom beruang. Sakit hati betul dengan mereka berdua.”
“Kau jadi beruang pun nampak comel, macam honey bear aje.”
Mereka ketawa mengenangkan kisah tersebut.
 “Bukankah Dani tu pernah rapat dengan kau dulu?” tanya Hanina setelah tawa mereka terhenti.
“Ya, tapi tak lama. Dia pun macam lelaki lain, hanya nak mempermainkan aku.”
Wajah Jasmin bertukar muram apabila soal itu dibangkitkan. Hanina terperasan perubahan wajah Jasmin.
 “Min, kalau nama tu buat kau sedih, lebih baik kita fikir nama lain. Apa kata kita namakan A dan B sudahlah. Tak akan menyentuh mana-mana pihak.”
“A untuk Abang Uzair dan B untuk Baby. Aku setuju,” kata Jasmin, gembira.
Hanina ketawa sambil menggelengkan kepala. Diri Jasmin penuh misteri bagi Hanina. Perwatakan Jasmin boleh berubah dengan sekelip mata. Ada ketika dia kelihatan agak agresif, ada ketika pemurung dan ada ketika terlalu manja. Mungkinkah dadah telah mempengaruhi jiwanya?
Honey, jom kita makan. Laparlah,” kata Jasmin sambil memaut lengan Hanina. Wajah Hanina ditatap, manja.
Dia mula dah balik panggil begitu. Sabar sajalah Hanina, bisik hati Hanina.
“Jom!”
Hanina bingkas bangun diikuti oleh Jasmin. Mereka jalan beriringan menuju ke dapur.
“Min, aku tanya sikit boleh tak?”
“Apanya honey?”
“Er... apa punca kau mengambil dadah?”
“Shakir.”
“Shakir? Kenapa sebab dia?” berkerut dahi Hanina mengingati nama itu.
Shakir merupakan salah seorang senior mereka yang menjadi kekasih Jasmin. Jasmin cinta separuh mati terhadap Shakir. Shakir tidak terlalu kacak tetapi sedap mata memandang. Keperibadian Shakir yang kelihatan warak dan mengambil berat, membuatkan hati Jasmin tertawan.
“Ah! Aku benci Shakir. Benci... benci!” jerit Jasmin lalu menendang pasu bunga kecil yang terletak di laluan tersebut.
Berderai pasu bunga dibuatnya. Jasmin berlari meninggalkan Hanina. Hanina terpaku melihat perubahan sikap Jasmin. Nama itu telah membuatkannya menjadi agresif semula. Hanina segera mengekori langkah Jasmin. Dia mencari di sekitar kawasan itu tetapi bayangan Jasmin tidak kelihatan.
 Akhirnya Hanina melangkah ke tepi kolam ikan dan menemui Jasmin yang sedang mencangkung di situ. Perlahan-lahan dia menghampiri Jasmin. Takut Jasmin melakukan tindakan melulu.
“Min, aku minta maaf. Marilah kita makan. Tadi kau kata dah lapar.”
Jasmin tidak memperdulikan ajakan Hanina. Tangannya asyik membaling ketulan batu ke dalam kolam. Matanya hanya memerhati percikan air setiap kali ketulan batu itu masuk ke dalam air.
“Min, marilah.” Hanina memegang bahu Jasmin.
Honey, kalau aku terjun ke dalam kolam ni agak-agak aku boleh mati tak?” tanya Jasmin tanpa melihat wajah Hanina.
“Jangan buat begitu. Kau tak sayangkan aku ke?” tanya Hanina, risau.
“Kau bukan sukakan aku. Abang Uzair pun tak sukakan aku. Mama, papa dan Abang Syamir pun dah tak sayangkan aku. Hanya Zana yang suka dan sayangkan aku. Aku nak pergi jumpa Zana,” kata Jasmin lalu bangun berdiri. Matanya tetap memandang ke dalam kolam ikan.
Apa yang dia nak buat? Nak bunuh diri? Ya ALLAH! Jauhkan dia dari perbuatan tu, bisik hati Hanina.
Hanina keresahan. Takut jika dia tersilap kata, Jasmin akan melakukan sesuatu yang boleh membahayakan dirinya sendiri. Dia takut Jasmin terjun ke dalam kolam ikan yang agak dalam akibat hujan dua hari lepas.
“Min, marilah ikut aku. Aku sayangkan kau. Bukankah kau pun sayangkan aku?”
Jasmin tidak memperdulikan ajakan Hanina. Matanya masih memandang kolam ikan.
“Min, jangan bertindak melulu. Marilah dekat aku. Kau sayangkan aku kan? Jika tak kenapa kau panggil aku honey?” Hanina makin resah.
“Beruang madu,” kata Jasmin sambil menoleh ke arah Hanina.
“Beruang madu? Mana?”
Mata Hanina memerhati sekeliling. Jasmin menghampiri Hanina. Hanina tersenyum senang kerana Jasmin telah menjauhkan diri dari kolam tersebut. Lega hatinya.
Honey,” kata Jasmin lalu mencium pipi Hanina kiri dan kanan.
Hanina hanya tersenyum tanpa kata.
“Youlah si beruang madu tu,” kata Jasmin sambil ketawa.
Dia kemudian melarikan diri apabila melihat kening Hanina menjongket ke atas. Hanina mengejar Jasmin kerana tahu dia telah dipermainkan.
“Min, tunggu!”

Tiada ulasan: