Pengikut

Selasa, 30 Julai 2013

Kies 9 cinta selamanya - bab 7



Iskandar membawaku ke pasaraya yang terdapat di Bandar kecil tidak jauh dari kampung Adli. Aku memilih beberapa helai pakaian kasual dan pakaian dalam walaupun aku tidak suka. Tiada pakaian berjenama seperti yang selalu aku pakai. Di sini hanya terdapat pakaian berjenama tempatan. Mahu tidak mahu, aku terpaksa membeli kerana tiada pilihan. Iskandar tidak mahu ke bandar yang lebih besar. Bimbang akan musuh, katanya. Tetapi aku tidak berapa setuju dengannya.
Musuh mana yang dapat mengecam aku jika seluruh tubuhku tertutup? Hanya mata yang kelihatan. Iskandar sendiri juga agak berbeza penampilannya. Dia kelihatan seperti seorang ustaz. Malah sepanjang aku memilih pakaian, aku dipanggil ustazah dan Iskandar dipanggil ustaz. Aku iyakan sahaja walaupun dalam hati, ketawaku menggeletek. Atas desakan Iskandar, aku turut membeli beberapa helai jubah untuk kupakai sepanjang penyamaranku. Iskandar turut memilih pakaian untuknya.
“Ada apa-apa yang Sha nak beli lagi?” tanya Iskandar sambil melihat jarum jam.
“Rasanya dah cukup. Sha dah letihlah abang. Jom kita balik.”
Aku paut lengannya. Dia hanya membiarkan dan kami berjalan menuju kereta. Barang-barang di masukkan ke dalam but kereta. Aku turut meletakkan barang yang kubeli.
“Sha tunggu sekejap. Abang nak beli air,” beritahu Iskandar setelah memanaskan enjin.
Tanpa menunggu jawapanku, Iskandar melintas jalan dan menuju ke gerai menjual air dan buah-buahan. Berkerut dahiku melihat Iskandar membeli di situ.
“Hisy! Kotorlah. Kenapa tak beli di restoran? Tepi jalan ni belum tentu bersih.” Aku mengumam sendirian. Terbayang habuk dan asap kenderaan mencemari air serta buah yang dijual di situ.
Iskandar datang semula dengan tangannya memegang bungkusan air serta buah-buahan yang telah dipotong. Aku membukakan pintu  dari dalam. Iskandar menyua kepadaku gelas plastik berisi cendol serta bungkus buah-buahan. Aku mengambil dan meletaknya di tengah-tengah. Iskandar mencapai gelas cendol dan menyisip penuh nikmat. Aku hanya melihat dengan rasa loya.
“Ah! Leganya. Sedap cendol ni. Sha minumlah.”
 Iskandar memperlawa tanpa menyedari mimik mukaku yang sedang mencebik. Mana mungkin dia nampak kerana wajahku terlindung dengan niqab.
“Sha tak dahaga.” Aku beralasan.
“Tak dahaga atau tak sudi? Jangan jual mahal sangat. Abang tahu Sha dahaga. Ingat, sekarang Sha terpaksa lalui semua kesusahan. Tak boleh lagi nak bermewah-mewah. Jadi belajarlah menerima apa yang ada. Rezeki jangan di tolak.” Iskandar seperti dapat membaca fikiranku.
Aku yang kehilangan kata, mencapai gelas plastik yang dihulur oleh Iskandar. Niqab kuselak sedikit dan perlahan-lahan aku menyisip air cendol.
Pergh! Sedapnya. Tanpa malu, berterusan aku menyisip air tersebut. Iskandar tersenyum lebar dan memulakan pemanduannya.
Aku mencapai bungkusan buah-buahan yang dipotong serta ditabur sedikit asam, Sepotong jambu berasam kumasukkan ke mulut. Selepas itu sepotong demi sepotong masuk ke mulutku. Rasanya aku lebih banyak menghabiskan buah-buah itu berbanding Iskandar. Hilang segala loya dan segala fikiranku tentang habuk dan asap. Dah masuk perut, semua tidak terasa.
Kami tiba di rumah Mak Cik Melur setelah hari menginjak senja. Aku menolong Iskandar mengangkat barangan yang dibeli masuk ke bilik.
“Sha nak mandi tak?” tanya Iskandar sambil menanggalkan jubahnya.
Aku turut menanggalkan tudung dan niqab lalu duduk di atas katil.
“Gelaplah di luar. Sha salin baju ajelah.”
 Aku beralasan padahal aku memang malas untuk mandi. Cukup sekali sehari. Mungkin kebiasaanku di luar Negara terbawa-bawa hingga aku pulang ke Malaysia.
“Kalau Sha takut, abang boleh temankan. Kalau nak mandi sekali pun abang tak kisah. Mak Cik Melur tentu tak kata apa-apa. Maklumlah kitakan pengantin baru.” Iskandar tersenyum lebar.
Terkejut beruk aku dengan kenyataannya. Mana mungkin aku berbuat begitu dengannya? Dia bukan suamiku. Walaupun hidup aku agak lepas bebas, tetapi aku tidak pernah berbuat begitu.
Nak mandi dengan perempuan pun tak, inikan pula lelaki. Nak cari nahas?
“Err... terima kasihlah. Sha tak rasa nak mandi. Abang pergilah. Sha nak salin baju.” Aku beralasan sehabis baik. Bimbang jika aku berkasar dengannya, dia tidak mahu lagi menemaniku.
“Baiklah. Abang keluar dulu. Kalau Sha rasa nak mandi, turunlah ke bawah,” pelawa Iskandar sambil tangannya mencapai tuala.
Aku hanya tersenyum dan setelah dia keluar, aku segera menanggalkan jubahku. Terasa lega bila tubuhku yang berpeluh terkena angin kipas. Sejuk dan selesa. Aku mengambil bungkusan pakaian yang baru dibeli. Pakaian dalam dan baju T aku keluarkan. Pakaian dalam yang telah melekit dengan peluh aku gantikan dengan yang baru. Walaupun bukan jenis berjenama luar Negara, tetapi tetap terasa selesa. Rupanya buatan tempatan pun bermutu juga.
Aku sarung baju T longgar paras paha. Iskandar tidak membenarkan aku membeli baju T tanpa lengan atau ketat. Oleh itu kebanyakan baju T yang dibeli agak labuh melepasi punggung. Aku hanya menurut lebih-lebih lagi aku memakai jubah dan niqab ketika itu. Mana mungkin seseorang berwatak ustazah memakai pakaian tidak cukup kain!
Telingaku terdengar bunyi air dari arah bilik air. Perlahan-lahan aku menghampiri tingkap yang masih terbuka. Aku berdiri di tingkap itu dan menghalakan mataku ke arah bilik air. Sengaja aku berdiri di situ untuk memastikan setakat mana seseorang itu boleh nampak orang yang berada di dalam bilik air. Aku nampak Iskandar yang sedang mandi tetapi hanya bahagian atas sahaja.
Sedang aku asyik memikirkan orang yang telah membuka tingkap itu, Iskandar terpandang ke arahku. Dia melambaikan tangan kepadaku sambil tersenyum.
“Sha! Marilah mandi. Sejuk air ni,” laung Iskandar.
Aku menggeleng dengan senyuman di bibir. Iskandar terus mandi tanpa memperdulikan aku yang memerhatinya.
Kenapa dia tak rasa malu pun? bisik hatiku, hairan. Mungkin dia dah biasa. Aku membuat andaian. Tapi peluang dah terbentang depan mata, apalagi? Skodenglah sepuasnya! Bibirku mengorak senyum. Memang sah, aku gatal!

Aku melihat Iskandar mencapai tualanya dan mengelap badan. Setelah itu dia membelitkan tuala ke pinggang. Dia membongkok seketika dan kemudian menyidai sehelai kain yang basah.
“Hmm...patutlah. Dia pakai kain basah rupanya,” gumam aku sendirian.
Setelah Iskandar keluar daripada bilik air, aku menutup tingkap. Aku duduk di katil menantikan Iskandar. Iskandar masuk ke dalam bilik dan mencapai beg pakaiannya. Dia mengeluarkan kain pelikat dan baju T. Aku asyik melihat dia mengenakan pakaian dan hanya tersedar ketika dia menghulurkan tuala lembab kepadaku.
“Sha tolong sidai sekejap.”
Aku menyambut hulurannya dan menyidai tuala di palang besi. Iskandar membentang sejadah untuk menunaikan solat.
“Sha tak nak solatkah? Marilah ikut abang.”
“Err...abang solatlah. Sha nak tengok dulu. Nanti bila lapang, abang ajar Sha.” Aku beralasan lagi.
Iskandar tersenyum dan kemudian memakai kopiah. Dia menunaikan solat. Aku hanya memerhati. Bacaan surah yang dibaca Iskandar menarik hatiku. Terasa merdu suaranya membaca ayat-ayat yang tidak aku fahami. Selesai Iskandar menunaikan solat, dia mengangkat sejadah dan menyimpannya.
“Abang buat solat apa tadi? Bukankah lepas bagi salam dah selesai solat tu?” Aku menyoal Iskandar kerana tidak memahami apa yang dilakukan oleh Iskandar.
Iskandar duduk di sebelahku sambil tersenyum.
“Abang buat solat Jamak dan Qasar. Itu yang Sha nampak dua kali abang bagi salam. Nanti bila kita tinggal di tempat Mak Engku, Sha boleh belajar semua tu.”
Aku mengangguk lemah. Terasa begitu jahilnya diriku. Asas agama pun aku tidak tahu.
“Sha tak sejukkah pakai baju tanpa seluar?” Iskandar memandang pahaku yang terdedah.
“Sha rasa panas. Tadi nak beli seluar pendek, abang tak bagi. Seluar panjang buat Sha berpeluh.” Aku beralasan lagi.
“Dalam bilik Sha boleh pakai macam ni. Nanti Sha nak keluar, kena pakai seluar panjang atau kain. Kena hormat Mak Cik Melur. Sha fahamkan?”
“Ya. Nanti kalau Sha nak keluar, Sha pakailah. Abang tak kisahkan Sha pakai macam ni depan abang?”
“Abang tak kisah. Sha boleh pakai apa aje depan abang. Tapi jangan depan orang lain, tau.” Iskandar mencuit hidungku.
“Kenapa depan abang aje yang boleh?” soalku seperti orang bodoh.
“Sha tahu sebabnyakan?” Iskandar sengaja membuat aku berteka-teki.
Sebelum sempat aku menyoalnya dengan lebih lanjut, dia mengajakku keluar untuk menolong Mak Cik Melur menyediakan makan malam. Aku mengambil seluar panjang dan memakainya sebelum melangkah keluar bersama-sama Iskandar.
Mak Cik Melur baru sahaja keluar daripada biliknya untuk ke dapur. Iskandar membantu Mak Cik Melur menyediakan makan malam. Aku hanya menjadi pemerhati setia. Tidak membuat apa-apa kerja sekadar melayan Iskandar dan Mak Cik Melur bercerita.
“Tengku makan budu tak?” tanya Mak Cik Melur.
“Budu? Apa tu?” Aku tertanya-tanya makanan apa yang dimaksudkan oleh Mak Cik Melur.
“Ini.” Iskandar meletakkan sebotol budu di hadapanku. Aku meneliti kandungannya.
“Makan macam kicapkah? Letak atas nasi,” soalku lagi.
Mak Cik Melur dan Iskandar ketawa mendengar soalanku. Aku terpinga-pinga tetapi hati kecilku agak terasa bila melihat Iskandar ketawa. Sentap sekejap.
Sorry, sayang. Abang tak sengaja nak ketawa. Soalan sayang tu agak lucu.” Iskandar mengusap lembut kepalaku.
Aku menolak tangannya bila menyedari rambutku telah kusut akibat perbuatannya itu. Aku membetulkan rambutku dan memberi jelingan marah kepadanya.
“Mak cik selalu buat sambal budu cicah dengan ulam. Mak cik potong cili padi, cili besar, tomato dan bawang merah. Lepas tu perah sikit air limau nipis dan masukkan budu.” Mak Cik Melur menunjukkan sambal budunya yang telah siap.
Aku menganggukkan kepala walaupun tidak berapa faham. Aku tidak tahu memasak. Walaupun bonda ingin mengajarku, tetapi aku sering menolak. Padaku, kerja-kerja memasak boleh diuruskan oleh pembantu rumah.
Selesai memasak, Iskandar membantu Mak Cik Melur menghidang makanan. Aku sekadar menyendukkan nasi buat kami bertiga. Kerja yang lain dilakukan oleh Iskandar. Iskandar membaca doa makan dan kami mengaminkannya. Aku mencuba sambal budu. Sekali, dua kali dan kemudian berkali-kali aku mencicah ulam dan isi ikan ke dalam sambal budu. Berselera aku makan malam itu.
Aku menolong Iskandar mengemas pinggan makan dan membawanya ke singki. Seperti biasa, aku hanya melihat Iskandar melakukan semua kerja. Aku berbual dengan  Iskandar sehingga kerja-kerjanya selesai. Mak Cik Melur telah meminta diri untuk menunaikan solat Isyak.
“Abang, temankan Sha ke tandas.”
Aku menarik tangan Iskandar apabila pundi kencingku mulai bergelora. Iskandar menurut langkahku tanpa soal. Aku mengarahkan agar Iskandar menantiku di hadapan tandas. Dia menurut kehendakku. Selesai membuang air, aku menapak keluar. Mataku cepat menangkap kelibat lipas tidak jauh dari kakiku. Aku terjerit kecil dan melompat ke arah Iskandar. Tangannya kupaut.
“Hisy! Lipas pun takut. Pijaklah dengan kaki.”
“Gelilah bukan takut. Kalau pijak lagi geli,” jawabku sambil mata memerhati lipas itu.
“Hmm...yalah tu. Kalau setakat geli kenapa pegang tangan abang kuat-kuat?” tanya Iskandar sambil tersengih.
Aku mencebikkan bibir kerana sememangnya aku takut dengan lipas. Lipas pernah masuk ke dalam bajuku sewaktu aku kecil menyebabkan aku terpekik terlolong. Tengku Budriz datang dan menolongku mengeluarkan lipas itu. Aku memeluk tengkuk Tengku Budriz sekuat-kuatnya hingga Tengku Budriz hampir sesak nafas. Selepas kejadian itu aku sering ketakutan jika terlihat lipas. Tetapi bila aku telah dewasa, perasaan takut itu dapatku kawal.
Iskandar mengajakku naik ke atas dan menutup pintu. Kami berjalan beriringan menuju ke bilik. Sebaik sahaja masuk ke bilik, aku menanggalkan seluar panjangku lalu kucampak sesuka hati. Aku melabuhkan punggung di atas katil. Iskandar mengunci pintu dan mencapai seluar panjangku. Dia mengambil penyangkut dan menyangkut seluarku.
“Abang, siapa agaknya yang rancang pembunuhan bonda dan ayahanda? Betulkah ayahanda berhutang dengan lintah darat dan tak dapat jelaskan bayaran hingga menyebabkan mereka dibunuh?” soalku sambil memandang tepat ke arahnya.
Iskandar duduk di sebelahku. Aku menanti tutur kata daripadanya. Dia mencapai tanganku lalu digenggamnya.
“Jangan fikirkan sangat. Yang penting sekarang Sha selamat. Soal siapa yang terlibat, abang tak dapat maklumat yang tepat. Mungkin ya dan mungkin juga tidak. Apa pun, kita tunggu aje arahan Kapten Meor.”
Aku menyandarkan tubuhku ke tubuh Iskandar. Beban perasaan yang kutanggung menyebabkan otakku seolah tumpul dan tidak mampu berfikir dengan jelas. Segalanya kabur dan aku seolah berada di dalam teka-teki yang tiada jawapannya.
Tanpa sedar aku menangis apabila teringatkan bonda dan ayahanda. Kematian mereka membuat aku terumbang ambing. Terasa separuh jiwaku dibawa pergi. Tergambar diingatan tubuh bonda dan ayahanda yang berlumuran darah. Begitu kejamnya pembunuh itu menembak bertubi-tubi ke tubuh ayahanda dan bonda. Tentu sakit kematian mereka. Tidak dapat aku bayangkan kesakitan yang mereka alami.
“Bonda.”
Makin deras airmataku mengalir. Iskandar menarikku ke dalam pelukannya. Memujuk dan mengusap belakangku, lembut. Aku membenamkan wajah ke dada Iskandar. Menangis sepuas hati. Hampir dua minggu kematian bonda dan ayahanda tetapi keadaanku tetap sama. Menangis apabila malam menjelma. Menyesali diri serta merindui ayahanda dan bonda.
 “Bonda. Jangan tinggalkan Sha.”
“Shh! Jangan sedih. Abang ada untuk sayang.”
Terasa tubuhku dibaringkan. Aku memeluk tubuh yang berbaring di sebelahku. Memanggil-manggil bonda dan ayahanda. Aku karam dalam tangisan. Airmataku diseka. Wajahku diusap lembut dan sesekali terasa pipiku dicium. Pelukan di tubuhku makin lama makin erat. Terasa ketenangan di dalam pelukan itu. Setenang semalam. Sewaktu aku tidur di dalam pelukan Iskandar.
“Abang, jangan tinggalkan Sha.” Aku berbisik di telinga Iskandar.
“Abang tak akan tinggalkan sayang. Sha isteri abang buat selamanya.”
Ucapannya amat menyenangkan hatiku. Terasa aku benar-benar isterinya. Perlahan-lahan aku memejamkan mata dan cuba melupakan masalah yang membelenggu hatiku. Terdengar Iskandar membacakan doa. Aku tak tahu untuk apa tetapi aku amat menyenangi perlakuannya itu.

Mobile - Ilham Grup Buku Karangkraf

Tiada ulasan: