Pengikut

Rabu, 3 September 2014

Tergolek Hatiku Kerana Kamu - Bab 3



Aku mengambil beg sandang dan bergerak ke arah motosikal. Ketika aku memakai topi keledar, hujung mataku tertangkap sebuah motosikal berkuasa tinggi sedang bergerak laju dari arah kiriku. Tiba-tiba aku terdengar suara Israr menjerit.
“Ku Kiesha, meniarap!”
Aku menoleh melihat Israr berlari ke arahku. Serentak dengan itu beberapa das tembakan mengenai tubuhku sebelum aku sempat berbuat apa-apa. Aku jatuh terlentang. Israr cuba mengejar dan menembak penunggang motorsikal yang melepaskan tembakan, tetapi mereka sempat melarikan diri. Keadaan menjadi gempar seketika. Israr menyimpan pistol dan mendekati diriku yang masih terbaring.
Mataku pejam rapat. Fikiran terawang-awang. Realiti dan fantasi seolah bersatu. Suasana hening bagai tiada sesiapa di sisi. Di penjuru kananku, terbentuk cahaya terang. Wajah-wajah kaku bonda dan ayahanda terlakar. Pucat tanpa senyum memandang tepat ke wajahku. Tanpa bicara, tetapi aku tahu mereka kecewa. Aku melihat keadaan ayahanda paling menyedihkan. Pakaiannya bercompang-camping, kotor dan buruk. Luluh terasa hatiku. Aku berlari sambil menghulurkan tangan, cuba mencapai tubuh mereka. Tetapi mereka semakin menjauh.
“Bonda! Ayahanda!”
Aku ingin mengejar tetapi tubuhku tidak mampu digerakkan. Seolah sistem tubuhku telah lumpuh. Lemah dan tak berdaya.
“Ku Kiesha!”
Tubuhku terasa digoncang berkali-kali. Suara memanggil namaku kuat menerobos telinga. Perlahan-lahan aku membuka kelopak mata. Wajah Israr yang paling dekat dalam pandangan kaburku.
“Shh... tenangkan diri. Ku Kiesha selamat.”
Aku masih kebingungan dan menangis teresak-esak. Air mata berjuraian di pipi. Tubuhku menggigil, luar kawalan. Aku berpaut pada lengan Israr apabila kewarasan fikiranku kembali.
“Kiesha takut.” Terlontar kata-kata itu dalam senduku.
Ya, benar aku memang takut. Takut kalau aku mati dan tidak sempat bertaubat. Bayangan bonda dan ayahanda sebentar tadi amat terkesan di hati. Adakah ayahanda paling ‘miskin’ berbanding bonda di sana?
Mungkin juga kerana ayahanda adalah ketua keluarga. Ketua yang menanggung dosa anak perempuan dan isterinya. Apatah lagi ayahanda tidak pernah melarang aku dan bonda melakukan perkara-perkara yang tersasar daripada hukum agama. Malangnya ayahandaku.
“Jangan takut. Abang akan lindungi Ku Kiesha, walau nyawa abang melayang.”
Aku terdengar Israr membahasakan dirinya sebagai abang. Tetapi aku tidak peduli. Mungkin dia anggap aku sebagai adiknya yang perlu dilindungi.
“Encik, perlu tak kami hubungi polis atau ambulans?” tanya tuan punya kedai makan.
Aku baru sedar yang kami sedang dikelilingi oleh beberapa orang pelanggan dan tuan punya kedai makan. Mereka memerhatikan kami dengan penuh tanda tanya.
“Err... takpe. Isteri saya selamat.”
Tangan Israr pantas membantu aku untuk bangun. Terkejut aku mendengar pengakuan Israr tetapi aku berlagak biasa. Tidak mahu pembohongan itu terkesan oleh mereka yang sedang melihat aksi kami berdua.
“Tadi orang tu tembak kena badan dia kan? Jaket tu pun berlubang,” tanya salah seorang daripada pelanggan.
 “Dia pakai vest kalis peluru. Okey semua. Kami minta diri dulu. Tolong jangan beritahu arah mana kami pergi sebab takut orang yang nak bunuh isteri saya datang balik.” Israr cuba yakinkan mereka semua.
“Kenapa nak bunuh? Ni mesti anak orang kaya sebab tu banyak musuh,” teka pemilik kedai makan.
Israr hanya tersenyum tanpa komen. Dia menolongku menaiki motosikal dan segera menghidupkan enjin.
“Lebih baik encik guna jalan kampung. Encik jalan je terus ikut tepi sungai. Lepas tu masuk jalan pintas dekat jalan kereta api. Jalan tu boleh tembus ke lebuh raya,” beritahu tuan punya kedai makan sambil menunjuk arah belakang kedainya.
Israr mengucapkan terima kasih dan mengikut saranannya. Berhati-hati Israr menunggang di lorong yang sempit. Setelah melepasi pintasan yang diberitahu, Israr tidak memasuki lebuh raya sebaliknya mengikut jalan kampung. Aku hanya diam di belakang motosikal. Rasa takut masih bersisa dalam hati.
Kami memasuki kawasan masjid dan Israr memarkirkan motosikal di bahagian belakang masjid yang agak tersorok. Aku turun dan duduk di atas tar. Semangatku hilang dengan kejadian sebentar tadi.
“Ku Kiesha, kita rehat dulu kat sini. Esok pagi kita gerak keluar.”
Aku hanya mengangguk lemah. Dia memapahku dan mencari tempat yang lebih sesuai untuk tidur. Aku rentap tangannya daripada menyentuh bahuku bila teringatkan sesuatu. Dia terpinga-pinga seketika.
“Kenapa awak kata saya isteri awak? Apa maksud awak sebenarnya?”
“Jangan marah, Ku Kiesha. Saya nak yakinkan orang yang ada kat kedai makan tu tadi. Kalau mereka percaya kita suami isteri, tentu mereka simpati dan tak bagitau arah kita dekat orang lain. Tengok, kan mereka bantu kita dengan tunjuk jalan lain.”
Aku diam memikirkan kata-katanya.
“Jom cari tempat untuk tidur.”
Aku menurut langkahnya perlahan-lahan. Israr membuka pagar kecil yang terdapat di kaki lima masjid. Kami berdua masuk ke ruang itu. Aku duduk bersandar di dinding masjid. Kami tak dapat memasuki ruang dalam masjid disebabkan pintunya berkunci. Mahu tak mahu, kami terpaksa pilih kaki lima masjid sebagai tempat berehat. Israr bersandar di sebelahku.
Aku lihat sekeliling. Sunyi sepi kawasan masjid. Hanya bunyi cicak yang kedengaran. Lantai simen tempat aku duduk terasa dingin dan lembab. Rasa tidak selesa menyengat hati. Mataku tercari-cari kalau-kalau ada karpet atau hamparan untuk dijadikan alas punggung, namun tiada. Hatiku hampa.

Tiada ulasan: