Pengikut

Ahad, 29 Mac 2015

Ada Hantu (Zombi Betty la soya) - bab 2



Zulkamal menyimpan pancing dan kemudian menanggalkan kain putih yang menyelubungi tubuhnya. Hassan yang bersembunyi di sebalik pokok mendapatkan Zulkamal. Mereka ketawa terbahak-bahak sambil berjalan ke arah tebing sungai.
“Tak sangka, tok moh pun penakut. Misai melenting tak guna seduit.” Hassan mengutuk Pak Midon.
“Bodoh betul perempuan berdua tu. Senang saja kena tipu dengan Pak Midon.” Zulkamal menambah.
Sabiha yang mendengar kata-kata mereka, terasa sakit hati. Tetapi dia tetap mematikan diri. Memasang telinga segala perbualan Zulkamal dan Hassan.
 “Dua-dua dah pengsan. Kita nak tinggalkan atau nak kejutkan mereka?” soal Hassan.
“Kejutkan la. Kalau kita tinggalkan takut nanti orang jahat jumpa, nahas pulak. Jadi kes rogol dan bunuh, menyesal kita.”
Mereka membersihkan bedak yang bertepek di muka dengan air sungai. Muka yang basah dilap dengan baju sendiri. Zulkamal mencabut daun keladi di tepi tebing lalu diceduknya air menggunakan daun keladi itu. Dengan pantas dia melangkah ke arah Zimah dan Sabiha. Tiba-tiba kakinya tersandung batu menyebabkan air yang berada dalam daun keladi tertumpah ke muka Sabiha.
Kelam kabut Sabiha bingkas duduk. Sesak nafas seketika bila air yang tercurah, masuk ke dalam lubang hidungnya. Dia terbatuk-batuk kecil setelah berjaya mengeluarkan air dari rongga hidung. Perit terasa di hidung, membuat hatinya bertambah radang.
“Opss... sorry kak. Tak sengaja,” ujar Zulkamal dalam sengih.
 Sabiha hanya menjeling Zulkamal. Tangannya sibuk menggoncang tubuh Zimah yang masih tidak sedar. Hassan datang membawa air di dalam daun keladi.
“Kak, nah air. Sapukan sikit ke muka dia,” ujar Hassan selajur menyua daun keladi berisi air.
Sabiha mengambil sedikit air lalu disapukan ke muka Zimah. Perlahan-lahan Zimah membuka kelopak mata. Menyedari kehadiran Zulkamal dan Hassan membuatkan Zimah berusaha untuk duduk. Sabiha membantunya.
“Kamu berdua ni siapa?” soal Sabiha.
“Saya Zulkamal dan yang ni, Hassan.”
Makin lebar sengih Zulkamal dan Hassan. Zimah memandang keliling tanpa memperdulikan Zulkamal dan Hassan.
“Eh, mana Pak Midon? Tak kan dia pun pengsan tengok hantu?”
“Dah cabut lari,” ujar Sabiha sambil berdiri.
Dia menghulurkan tangan membantu Zimah untuk berdiri. Zimah menyambut tangan Sabiha dan berdiri perlahan-lahan.
“Kamu berdua nampak tak hantu tadi?” soal Sabiha pura-pura tidak tahu.
Zulkamal dan Hassan saling berpandangan. Hassan memberi isyarat agar Zulkamal merahsiakan perkara sebenar.
“Sebenarnya kak, kami yang jadi hantu tadi. Tapi tujuan kami baik. Kami nak selamatkan kakak berdua dari jadi mangsa Pak Midon. Lagipun, perbuatan mandi bunga dan buang sial, tak dak dalam Islam. Tu semua amalan khurafat.” Zulkamal berterus terang.
“Oh, hantu yang kat pokok dan jambatan tu kamu berdua la? Yang kepala terapung tu, kamu buat macam mana?” soal Sabiha tidak puas hati.
“Yang bertenggek kat pokok tu, Hassan. Saya berdiri kat atas jambatan dan guna pancing, turun naikkan kepala patung tu. Tak sangka pula kakak berdua boleh pengsan. Ingatkan lari macam Pak Midon. Maafkan kami berdua, kak”.
“Maaf? Mudah je kau cakap, maaf. Nasib baik kami tak lemah jantung. Kalau kami mati tadi, tak sempat nak kawin,” bebel Sabiha.
“Kakak berdua patut ucap terima kasih kat kami, bukannya marah. Kami dah tolong kakak sebenarnya. Pak Midon tu, bomoh penipu. Banyak dah orang bandar yang dia tipu. Tapi yang pelik, masih ada yang percayakan dia. Sanggup habis duit beribu-ribu ringgit.” Zulkamal mula berceramah.
Sabiha mencebikkan bibir. Zimah tertunduk malu. Terfikir juga di mindanya kebenaran kata-kata Zulkamal. Patutlah hatinya tidak tenang bila menemani Sabiha berubat dengan Pak Midon. Pernah juga dia suarakan rasa itu tetapi cepat-cepat disangkal oleh Sabiha yang sangat percayakan kaedah berbomoh. Zimah tahu, Sabiha telah banyak berhabis duit berjumpa dengan pelbagai jenis bomoh. Tetapi dia bernasib baik, tidak ada bomoh yang mengambil kesempatan mencabul atau merogolnya. Cuma wang ringgit sahaja yang habis.
“Jodoh pertemuan ketentuan Allah. Berdoalah supaya Allah percepatkan jodoh kakak berdua. Jika kakak masih melakukan perbuatan khufur, macam mana Allah nak tunaikan permintaan kakak?” Hassan pula menambah, sesi kaunseling tepi sungai.
Berdesing telinga Sabiha. Nasihat Zulkamal dan Hassan dirasakan seperti menyindirnya. Dia rasakan Zulkamal dan Hassan hanya berlagak alim. Zimah pula terasa malu dan kesal mengikut Sabiha.
“Maafkan kakak berdua. Kakak rasa malu pada adik berdua. Memang hati kecil kakak, rasa benda yang kakak buat ni tak betul. Mungkin desakan dan rasa terhina kerana sukar dapat jodoh, buat kakak pilih cara ni,” akui Zimah.
Terjegil mata Sabiha melihat Zimah. Tidak menyangka Zimah termakan kata-kata Zulkamal dan Hassan. Zimah yang perasan renungan Sabiha, menggenggam tangan Sabiha.
“Biha, betul kata mereka berdua ni. Kita dah tersasar jauh dalam usaha nak cari jodoh. Niat bukan menghalalkan cara, Biha.”
“Tapi...”
“Baik kita balik je Biha. Nasib baik jugak jadi gini. Selamat lima ribu ringgit tu,” sambung Zimah tanpa memberi peluang Sabiha berkata.
“Lima ribu? Mak ai, banyaknya.” Tergeleng-geleng kepala Zulkamal.
“Bagi kat kami pun berbaloi. Boleh le kami tolong kakak berdua cari jodoh.” Hassan tersengih.
Sabiha tidak berkata apa-apa. Hati berdongkol geram mendengar kata-kata Hassan. Dia merasakan Hassan sengaja memperolokkan dirinya.
“Terima kasih la buat adik berdua. Boleh tak bagi kakak nombor telefon adik? Nanti senang kakak nak minta tolong atau tanya bab agama yang kakak tak tau.”
Sabiha bermanis muka, sekadar untuk mendapatkan nombor telefon Zulkamal. Dalam hati tersimpan dendam serta azam untuk mengenakan Zulkamal dan Hassan. Teragak-agak Zulkamal untuk memberi nombor telefonnya. Tetapi melihat mimik muka Sabiha yang mengharap, Zulkamal memberikannya.
“Terima kasih sekali lagi dan maafkan kakak berdua. Hari pun dah lewat ni, kakak minta diri dulu,” ujar Sabiha dengan senyuman yang sengaja diukir.
Sabiha dan Zimah terus berlalu ke kereta yang terletak di bawah pokok. Zulkamal dan Hassan melambaikan tangan setelah kereta Sabiha melepasi mereka. Zulkamal berjabat tangan dengan Hassan. Puas hati mereka kerana berjaya menghalang Pak Midon melakukan perkara khurafat.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum saudari,

Saya merupakan waris generasi ke 5 - Arwah Haji Musa bin Mat Amin (Tebok Haji Musa), saya terbaca tulisan saudari dalam blog http://halaqah.net/v10/index.php?topic=4639.20

Arwah ibu, Tok Ayah dan Mak Tok saya dikebumikan disebelah Masjid Tebok Haji Musa, sekarang saya sedang menyiapkan salasilah keluarga, mungkin saudari dapat membantu sekiranya tidak keberatan.

Sila hubungi saya : +6014-3023478 (anuar)

Imanisa riana @ sarimah berkata...

Waalaikumusalam, kulaan. Insya Allah