Pengikut

Ahad, 22 September 2013

KIES 9 - Bab 16 dan 17



Bab 16

Hari ini aku berhasrat untuk  menolong Mak Cik Gayah iaitu tukang masak di situ bagi menyediakan makan tengah hari. Kebanyakan kerja-kerja memasak akan dibantu oleh penghuni di situ secara bergilir. Aku melihat Wirdah dan beberapa remaja lain turut berada di situ.
“Kak Sha, marilah duduk di sini,” pelawa Syahmina yang duduk di sebelah Wirdah.
Aku tersenyum dan mengambil tempat di sebelah Syahmina. Dia menghulurkan pisau untuk mengupas bawang kepadaku. Aku menyambut hulurannya sambil mengucapkan terima kasih. Wirdah asyik sekali memotong kacang panjang yang kami kutip pagi tadi.
“Kak Wirdah!” panggil Batrisya yang tiba-tiba muncul di situ.
“Ya, Risya. Ada apa?” soal Wirdah sambil melihat wajah Batrisya yang kemerahan dan berpeluh-peluh. Mungkin disebabkan Batrisya berlari sebentar tadi.
“Abang Nadhir bagi ni.”
Batrisya menghulurkan kertas yang berlipat kepada Wirdah tetapi Wirdah enggan menyambutnya.
“Risya, dah berapa kali Kak Wirdah bagi tahu, jangan terima pesan atau apa-apa aje yang Abang Nadhir bagi. Kak Wirdah tak nak terlibat dengan cinta sebelum kahwin.”
“Tapi Kak Wirdah, Abang Nadhir kata dia ikhlas nak kawan dengan kakak. Dia kata sekadar kawan bukan nak bercinta. Nak bercinta lepas kahwin, kata dia.”
Batrisya bersungguh-sungguh menyampaikan pesan. Aku asyik memerhati perbualan mereka. Penolakan Wirdah sedikit sebanyak menarik perhatianku. 
“Tapi Kak Wirdah tak mahu. Memanglah alasan nak kawan aje. Lepas kawan, tentu nak pandang, nak balas-balas surat. Lepas tu apa? Nak jumpa, lahirkan rasa rindu dendam. Itu yang Kak Wirdah tak mahu. Zina mata dan zina hati.”
Syahmina terangguk-angguk menyetujui kata-kata Wirdah. Izyan yang berada di sebelah Syahmina seolah tidak bersetuju dengan kata-kata Wirdah.
“Tapi Wirdah, tak salahkan kalau Wirdah terima dia sebagai kawan. Kitakan sama-sama membesar di sini. Jadi Yan rasa, elok Wirdah bagi peluang pada dia. Mana tahu satu hari nanti jodoh Wirdah dengan dia,” ujar Izyan.
“Yan, itu yang Wirdah nak elak. Kita nak ambil SPM hujung tahun ni, jadi seharusnyalah kita dahulukan soal pelajaran. Soal jodoh tak perlu fikirkan. Bukankah ALLAH dah tetapkan jodoh kita sejak azali? Jadi kenapa nak susahkan diri fikir soal jodoh?”
“Kitakan manusia biasa yang punya perasaan untuk mencinta dan dicintai. Ianya suatu fitrah yang tak boleh Wirdah nafikan,” ujar Izyan lagi.
Batrisya mengambil tempat di sebelahku. Mata kami tertumpu kepada Izyan dan juga Wirdah yang sedang berbahas soal cinta. Tidak aku sangka kedua-dua remaja ini mempunyai pandangan berbeza tentang soal cinta.
“Ya, betul tak boleh dinafikan. Tapi Yan fikirlah sendiri. Adakah cinta Yan dan Mizwar dapat keberkatan ALLAH? Dulu Yan kata Yan boleh kawal cinta Yan pada dia. Tapi Wirdah tengok makin lama makin susah Yan nak padam namanya daripada ingatan Yan. Hari-hari nak tengok walaupun dari jauh. Yan berbalas surat walaupun tak berjumpa secara bersemuka. Apa faedah yang Yan dapat? Selain buat Yan khayal, pelajaran Yan juga mulai merosot. Hafazan Yan pun tak lancar seperti dulu,” balas Wirdah panjang lebar.
“Yang Wirdah nak babitkan diri Yan dalam soal ni kenapa? Yan tahulah urus diri Yan sendiri. Yan cuma nak nasihatkan Wirdah supaya jangan jual mahal. Sementara ada lelaki yang sukakan Wirdah, terimalah. Dunia sekarang perempuan lebih ramai daripada lelaki. Jika Wirdah tak berusaha cari jodoh Wirdah, silap-silap jadi anak dara tua Wirdah nanti. Lainlah kalau Wirdah secantik ratu dunia. Tak payah petik jari pun orang nak.”
Wirdah hanya menggelengkan kepalanya. Pasti dia tidak bersetuju dengan kenyataan Izyan. Walaupun Wirdah berkulit hitam manis tetapi pada aku dia nampak sopan dan comel dalam pakaian muslimahnya.
“Apa pendapat Kak Sha tentang cinta? Mana lebih baik, cari cinta atau biarkan cinta mencari kita?” soal Syahmina tiba-tiba.
Semua mata tertumpu kepadaku. Bicara soal cinta, siapa pun pasti suka. Termasuklah Batrisya yang masih kanak-kanak. Terlangut dia memerhati wajah-wajah di hadapannya. Asyik sekali hingga tidak berganjak walaupun namanya dipanggil oleh teman seusianya. Dia sekadar mengangkat tangan, tanda tunggu.
Aku tersenyum seketika. Bagaimana hendak kujawab persoalan cinta yang diingini oleh remaja di hadapanku? Aku pernah tewas gara-gara cinta dan sekarang aku bercinta lagi walaupun aku tidak jelas siapa sebenarnya Iskandar itu.
“Kak Sha bukanlah layak nak nasihatkan kamu semua tentang cinta. Hidup Kak Sha sendiri juga pincang akibat cinta. Tapi pada Kak Sha cinta itu mulia. Cinta antara lelaki dan perempuan tidak salah jika kena pada tempatnya. Macam yang Wirdah kata, ALLAH dah tetapkan jodoh kita. Jadi walau macam mana kita berusaha mencintai seseorang itu tetapi jika dia bukan jodoh kita, tetap tak akan bersatu. Disebabkan dah terlanjur mencintainya, maka hati akan kecewa. Merana dan berduka bila ditinggalkan oleh si dia.”
“Jadi Kak Sha pernah bercinta dengan Abang Nain sebelum kahwin?” soal Izyan yang nampak berminat mengenai cinta sebelum kahwin.
“Kak Sha tak kenal Abang Nain dan Kak Sha tak hadiri majlis akad nikah kami. Ayahanda Kak Sha yang jadi wakil dan wali. Tapi lepas hidup bersama, terasa manisnya cinta. Lebih manis daripada cinta sebelum kahwin.”
Aku tersenyum melihat Wirdah dan Syahmina yang terangguk-angguk. Tentu mereka gembira dengan pandanganku itu.
“Kak Sha pernah juga bercinta sebelum kenal suami Kak Sha. Orang kata cinta pertama meninggalkan kesan mendalam dalam hati kita. Kak Sha pun begitu juga. Bila cinta tu gagal, hidup Kak Sha jadi tunggang langgang. Kalau Izyan nak tahu, Kak Sha letakkan semua cinta pada dia dengan harapan dialah jodoh Kak Sha. Tapi sebenarnya Kak Sha dah tersilap. Setahun menyemai cinta yang penuh rasa rindu dan kasih sayang, tapi semuanya musnah sekelip mata bila hati dia berubah dan kahwin dengan orang lain. Kak Sha yang ditinggalkan makan hati, merana seorang diri. Hingga sekarang Kak Sha masih merawat luka tu. Rasanya cinta Abang Nain dah buat Kak Sha pulih sedikit demi sedikit.”
Berubah wajah Izyan mendengar ceritaku. Mungkin dia juga seperti aku yang dahulu. Mencintai seorang lelaki dengan sepenuh hati dan berharap dialah jodoh yang telah ditetapkan. Aku tahu, aku perlu menyedarkan Izyan agar tidak terleka dengan mainan cinta. Cinta mereka tidak akan ke mana. Malah boleh merosakkannya.
“Izyan, Kak Sha dah lakukan kesilapan. Pada Kak Sha, Izyan patut mencontohi Wirdah. Jangan mudah percaya pada kata-kata lelaki. Belum mereka dapat, mereka tak akan berhenti. Tapi bila sudah dapat, mudah sahaja mereka tinggalkan. Mereka berpaling dan memilih jodoh yang suci serta tak tercemar. Izyan tanyalah mana-mana lelaki pun, pasti mereka nak pilih isteri yang terbaik walaupun mereka tidak baik. Kalau boleh nak isteri yang tak pernah bersentuh kulit dengan lelaki. Suci sesucinya.”
“Tapi Izyan dan Mizwar tak adalah berhubung secara langsung. Jadi soal tercemar tak mungkin berlaku,” sanggah Izyan.
“Walaupun tak berjumpa, hati Izyan macam mana? Pasti merindukan? Nak tengok dari jauh untuk lepaskan rindu. Bukankah itu menunjukkan hati Izyan dah tercemar? Penuh virus cinta. Asyik ingatkan dia hingga lupa soal lain. Pelajaran pun dah merosot. Sebaiknya Izyan lupakan dulu soal cinta. Bila sampai masanya bercintalah. Tak ada sesiapa nak larang.”
Aku terus menasihati remaja itu walaupun aku tahu sukar baginya untuk menerima. Apa yang penting aku telah menasihat. Aku tidak mahu dia juga menjadi sepertiku. Leka dengan cinta plastik hingga tergadai maruah diri. Bila tersedar, keadaan telah terlambat dan tidak mampu berpatah kembali. Apa yang kukesalkan aku tidak kuat menghadapi kekecewaan hingga aku menyalahkan semuanya. Aku lari daripada kenyataan dan cuba mencari jalan keluar tetapi jalan yang kupilih jauh tersasar daripada kebenaran.
“Hai! Asyik bersembang aje. Bila nak siap buat kerja?” teguran Mak Engku menyedarkan kami semua.
Wirdah dan Syahmina segera mengambil sayur-sayuran yang telah siap dipotong untuk dimasak. Izyan juga turut bangun untuk menolong mereka.
“Sha, mari ikut Mak Engku sekejap,” ujar Mak Engku sambil melangkah keluar dari ruang dapur.
Aku segera bangun dan mengekori langkahnya. Batrisya turut bangun dan memegang tanganku. Kami jalan beriringan menuju ke wakaf. Mak Engku melabuhkan punggung di atas bangku. Aku dan Batrisya turut duduk berhampiran Mak Engku.
“Bagaimana perasaan Sha tinggal di sini?” soal Mak Engku memulakan bicara.
“Seronok dan rasa tenang,” jawabku sopan.
“Baguslah jika begitu. Mak Engku ucapkan takziah pada Sha dan harap Sha tabah hadapi dugaan hidup. Jika Sha ada masalah, jangan segan-segan untuk bertanya. Anggaplah Mak Engku macam bonda Sha sendiri. Mak Engku akan bantu selagi terdaya,” ujar Mak Engku sambil menggenggam tanganku.
Aku rasa tersentuh dengan kata-katanya. Aku bersyukur kerana ada yang sudi menganggap aku seperti anak. Genggaman tangannya kubalas sambil tersenyum kepadanya.
“Sha hargai pertolongan Mak Engku dan Sha harap dapat belajar agama di sini. Sha jahil dan banyak dosa pada ALLAH. Selama ini Sha enggan sujud pada ALLAH. Seteruk-teruk Iblis, dia tetap sujud pada ALLAH walaupun enggan sujud pada Nabi Adam. Tapi disebabkan keengganannya, dia dibuang dari syurga dan akan di masukkan ke neraka. Sha pula enggan sujud pada ALLAH dan enggan patuh pada ajaran Nabi Muhammad. Sha lebih teruk daripada iblis sebenarnya.” Aku mengeluh penuh kesal.
“Sha, pintu taubat sentiasa terbuka. Bila Sha dah sedar dan mahu berubah, ALLAH berikan pahala dan kebaikan untuk Sha. Ikhlaskan hati Sha untuk mencari ALLAH, Insya-ALLAH Sha akan berjaya. Nanti Sha ikutlah kelas agama dengan penghuni dewasa di sini lepas solat Zohor. Ustazah Nurul Jannah akan datang mengajar. Nanti Mak Engku kenalkan Sha pada dia.”
“Baiklah, Mak Engku. Sha minta diri dulu. Nanti Sha datang belajar,” ujarku dengan bersemangat.
“Alhamdulillah. Mudah-mudahan Sha akan memperoleh ketenangan dan mudah menerima apa yang diajarkan.” Doa Mak Engku buatku.
Aku bangun dan melangkah ke rumah tetamu. Batrisya memanggilku dari arah belakang. Aku berhenti dan menoleh ke arahnya.
Aunty, Risya nak buat apa dengan surat ni? Kak Wirdah tak mahu. Tadi Abang Nadhir suruh bagi juga-juga. Tak boleh tidak,” ujar Batrisya sambil menunjukkan surat di tangannya.
“Risya, jangan risau. Surat ni biar aunty yang serahkan pada Nadhir.”
Aunty nak serahkan sendiri? Aunty kenal diakah?”
Batrisya mendongak memandang wajahku dengan pelik.
Aunty bagi pada suami aunty. Nanti dia boleh beri pada Nadhir,” ujarku menjelaskan maksudku tadi.
“Baiklah kalau begitu. Aunty ambillah surat ni,” ujar Batrisya sambil menyerahkan surat itu.
Aku mengambil surat itu dan berlalu pergi. Dari jauh aku dapat melihat Iskandar bersama-sama beberapa remaja lelaki sedang mengecat wakaf berhampiran surau. Aku melangkah menghampiri mereka.
“Abang,” panggilku.
Iskandar menghentikan kerjanya dan mendapatkan aku. Dia mengajak aku duduk di bangku berhampiran surau yang dijadikan tempat untuk mereka berehat. Aku menurut langkahnya. Iskandar menuang air sirap lalu menyisip sedikit. Kemudian gelas itu dihulurkan kepadaku. Aku menyambut dengan senyuman dan turut menyisip air itu. Walaupun air itu tawar, tetapi tetap manis buatku.
“Sha, tadi abang dah belikan lauk dan nasi. Nanti kita makan sama-sama, ya.”
“Kenapa kita tak makan bersama-sama anak-anak yatim tu?” soalku kerana agak hairan. Kami tinggal dalam kawasan yang sama, jadi apa salahnya jika aku dan Iskandar turut makan bersama-sama mereka.
“Tak salah sebenarnya. Mak Engku pun ada pelawa abang tapi abang nak kita makan berdua dan bina rumah tangga kita sendiri. Jika kita asyik makan dengan mereka, bila masa untuk kita bersama? Nanti bila dah mula belajar, mungkin masa Sha bersama-sama abang agak terhad. Jadi, masa makanlah masa untuk kita selain waktu tidur. Waktu tidur pula dah tentu tak berbualkan?” ujar Iskandar sambil mencuit hidungku.
Aku tersenyum dan menyetujui kata-katanya.
“Abang kenal Nadhir tak? Tadi dia ada beri surat ni pada Risya dan suruh sampaikan pada Wirdah. Sha kagum dengan Wirdah. Dia tolak cinta yang Nadhir hulurkan atas alasan tak mahu cinta sebelum kahwin mengganggu hidupnya. Dia nak tumpukan perhatian pada pelajaran dan biarkan soal jodoh dalam ketentuan ALLAH,” ujarku sambil menghulur surat Nadhir.
Iskandar menyambut surat yang diberikan olehku. Dia memusingkan badannya dan melaung nama Nadhir. Nadhir menghentikan kerja mengecat dan menghampiri kami. Iskandar menyuruh Nadhir duduk di bangku bersebelahannya.
“Ini surat Nadhir yang dipulangkan oleh Wirdah.”
Iskandar menghulurkan surat itu dan Nadhir menyambutnya dengan wajah yang kelat. Tentu dia kecewa ketika itu.
“Nadhir, Abang Nain nak nasihatkan Nadhir. Harap Nadhir terima dengan hati yang terbuka. Nadhir masih lagi belajar, jadi seharusnya tumpukan perhatian pada pelajaran. Suatu hari nanti, Nadhir akan jadi ketua keluarga. Jika Nadhir tidak melengkapkan diri dengan sebaiknya, bagaimana Nadhir nak jaga isteri dan anak nanti? Adakah dengan cinta sahaja Nadhir dapat menjamin mereka hidup bahagia?”
“Tapi, Nadhir bukan nak ajak dia kahwin. Hanya berkawan dan janji akan tunggu Nadhir hingga dewasa,” sanggah Nadhir.
“Kita ni lelaki dan ada tanggungjawab yang berat untuk diri serta orang yang di bawah tanggungjawab kita. Jangan sebab kita, ada jiwa yang merana. Kalau alasan Nadhir hanya nak berkawan, sekarang pun kira berkawan sebab tinggal di tempat yang sama. Tapi abang rasa Nadhir ada maksud lain. Nadhir nak ajak dia bercinta macam remaja yang lainkan?” soal Iskandar.
Nadhir mengangguk lemah.
“Itu yang silapnya Nadhir. Abang rasa Wirdah lebih tahu membentengkan diri daripada masalah yang sering menghantui remaja. Abang dulu pun remaja dan pernah jatuh cinta. Tapi abang kecewa bila dia memilih orang lain. Pelajaran abang merosot dan hampir dibuang daripada asrama. Masa tu abang ada di MRSM. Abang diberi kaunseling dan dinasihatkan oleh seorang ustaz. Dia kata, jika kita mencari ALLAH tanpa memperdulikan yang lain, Insya-ALLAH perkara yang lain tu akan datang dengan sendirinya. Malah lebih baik daripada apa yang kita kejarkan selama ini. Kalau perempuan, yang kita akan peroleh adalah perempuan yang terbaik buat kita.” Terang Iskandar panjang lebar.
Kata-kata Iskandar menyentuh hatiku. Aku bukanlah perempuan yang terbaik buat Iskandar. Aku telah tercemar. Apa yang dia dapat daripada diriku? Jika kesetiaan, aku masih meraguinya. Kalau cinta, aku mencintainya tetapi tidak sepenuh hati. Mungkin juga aku tertarik dengannya kerana susuk tubuhnya, sikap penyayangnya dan mungkin juga kerana dia teman tidurku. Jadi, apakah yang terbaik daripada diriku?
“Jadi apa yang harus Nadhir buat? Nadhir sukakan dia dan tak mahu dia jatuh hati pada lelaki lain. Kalau boleh, Nadhir nak jadikan dia isteri bila besar nanti,” ujar Nadhir dengan wajah yang sugul.
“Nadhir, rasa cinta tu tak salah. Tapi jangan letakkan di tempat yang salah. Jika Nadhir nak Wirdah sebagai isteri, hormati pendiriannya. Dia nak tumpu pada pelajaran dan berjaya dalam hidup. Bagi dia peluang tu dan jangan ganggu dia. Sebaiknya Nadhir juga memasang azam seperti Wirdah. Selepas berjaya nanti, pinanglah Wirdah. Insya-ALLAH waktu tu Wirdah akan terima Nadhir dengan tangan terbuka.”
“Tapi kalau Wirdah terima orang lain sebelum sempat Nadhir pinang dia, bagaimana?” soal Nadhir masih tidak berpuas hati.
“Jika jodoh Nadhir adalah Wirdah, lari hingga ke hujung dunia pun pasti bersatu juga. ALLAH dah tetapkan jodoh kita. Apa yang perlu Nadhir buat, berdoa pada ALLAH agar ditetapkan hati. Pohonlah pada ALLAH jodoh yang baik. Mudah-mudahan Nadhir mendapat isteri yang terbaik dan sesuai dengan Nadhir suatu hari nanti,” ujar Iskandar sambil menepuk bahu Nadhir.
Nadhir kemudiannya meminta maaf dan berterima kasih atas nasihat Iskandar. Mereka saling bersalaman. Aku hanya tersenyum melihat keadaan itu.












Bab 17

Iskandar mengajakku pulang ke rumah untuk makan tengah hari. Kami berjalan berpegangan tangan sambil berbual.
“Abang, kenapa abang pilih Sha? Kenapa tak pilih perempuan yang lebih baik untuk dijadikan isteri?”
“Sebab Sha yang terbaik buat abang.”
“Walaupun Sha telah tercemar?” soalku dengan hairan.
“Itu kisah silam Sha. Sha yang sekarang bukan Sha yang dulu. Abang rasa Sha tak kurang apa-apa pun. Malah Sha cukup sempurna buat abang. Sha isteri yang patuh dan taat pada suami, manja dan menerima abang seadanya.”
 “Tapi Sha rasa abang terlalu sempurna dan seharusnya memiliki isteri yang suci dan baik akhlaknya. Sha rasa malu pada abang. Sha kotor dan bergelumang dosa sedangkan abang seorang lelaki yang bersih dan mulia.”
“Abang bukanlah sempurna. Abang juga sering berbuat dosa. Tetapi ALLAH beri kita peluang untuk berubah. Sha tahu tak kisah taubat Malik bin Dinar?”
“Tak. Siapa Malik bin Dinar tu?” soalku sambil memandang Iskandar yang sedang membuka kunci rumah.
“Sekejap. Kita masuk dulu.”
Kami masuk ke dalam rumah dan duduk di kerusi ruang hadapan. Aku tidak sabar untuk mendengar cerita itu. Iskandar memulakan ceritanya.
Malik bin Dinar adalah seorang tabi’in yang terkenal. Tetapi permulaan hidupnya dipenuhi dengan minuman memabukkan dan berbuat maksiat. Dia pernah berbuat zalim pada orang lain, mengambil hak orang lain, mengamalkan riba, memukul dan melakukan kezaliman sesuka hati. Tiada maksiat yang tidak dilakukannya. Disebabkan itu, ramai orang mulai menjauhinya.
Suatu hari, dia berkahwin dan mendapat seorang anak perempuan. Dia sangat menyayangi Fatimah, anaknya itu. Ajaibnya anak ini seolah tahu kalau dia memegang botol arak, anaknya akan mendekati. Fatimah akan menjauhkan botol itu dari bapanya, sedangkan ketika itu dia baru berusia dua tahun. Seakan ALLAH mengatur Fatimah untuk berkelakuan begitu. Semakin hari dia semakin mendekati ALLAH sehinggalah Fatimah yang berusia tiga tahun meninggal dunia.
Malik bin Dinar menjadi seorang yang lebih buruk dari sebelumnya. Dia masih belum memiliki kesabaran orang yang beriman sehingga syaitan berjaya memperdayakannya. Suatu hari, dia mabuk akibat meminum arak sepanjang malam. Dia bermimpi melihat dirinya di hari kiamat. Dia melihat ular yang besar lagi ganas berjalan sambil membuka mulutnya menyebabkan dia berlari sehinggalah menemui seorang lelaki tua yang lemah.
Dia cuba meminta tolong tetapi lelaki itu menjawab, “Aku lemah anakku, Aku tidak dapat menolongmu. Pergilah ke arah gunung itu, mungkin kau akan selamat.
Malik berlari ke arah gunung dan ular itu semakin hampir mengekorinya. Dia terlihat Fatimah di puncak gunung lalu dia memanggil anaknya itu.  Anaknya menolong dan menyambut dengan tangan kanannya, lalu mengusir ular tersebut dengan tangan kirinya. Sedangkan Malik kelihatan seperti mayat waktu itu kerana ketakutan.
Fatimah menerangkan bahawa ular itu adalah amalan buruk Malik yang dibesarkan dan semakin bertambah setiap hari. Segala amal di dunia akan berubah menjadi jasad di akhirat kelak. Lelaki tua itu, amal soleh Malik yang lemah dan tak mampu melakukan sesuatu untuk membantunya. Sekiranya Malik tidak mempunyai anak dan anaknya mati ketika kecil, tentu tidak ada yang bermanfaat baginya.
Malik terbangun daripada tidur dan berteriak, “Telah datang wahai Tuhanku…telah datang, wahai Tuhanku…”
Dia keluar dan bersiap untuk solat subuh. Sewaktu melangkah masuk masjid, dia mendengar imam membaca, “Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingati ALLAH.”
Sejak dari itu Malik pun bertaubat sehingga dikenali kerana hampir setiap hari dia menghabiskan masa di masjid. Dia selalu menangis sepanjang malam sambil berdoa,Ya RABBku, KAU sendirilah yang tahu penghuni syurga dan penghuni neraka, lalu aku termasuk yang mana? Ya ALLAH, jadikanlah aku dari penghuni syurga, dan jangan KAU jadikan aku dari penghuni neraka.
“Begitulah ceritanya. Jadi Sha tak perlu rasa gusar. ALLAH Maha Pengampun dan penerima taubat. Berdasarkan hadis riwayat Bukhari dan Muslim, ‘Siapa yang mendekatiKU sejengkal, maka AKU akan mendekat padanya sehasta. Lalu siapa yang mendekatiKU dengan sehasta, AKU akan mendekatinya sedepa. Dan siapa yang mendekatiKU dengan berjalan, maka AKU akan mendekatinya sambil berlari kecil. Ini menunjukkan ALLAH amat menyukai sesiapa yang berusaha mencari ALLAH,” terang Iskandar panjang lebar.
Aku bangun dan mencapai tangannya. Air mataku berlinangan di pipi. Ada rasa terharu di sudut hati.
“Abang, terima kasih kerana menerima Sha yang serba kekurangan dan hina ini. Abang buat Sha rasa tenang dan yakin dengan ALLAH. Sha tak kenal abang tapi abang bersusah payah menolong Sha. Malah begitu sabar melayani kerenah Sha. Sha sayangkan abang,” ujarku lalu mencium tangannya.
Iskandar menarikku ke dalam pelukannya.
“Sha tahu tak? Abang rasa satu kemenangan apabila berjaya menyedarkan seorang umat Muhammad tentang kewajipannya pada ALLAH. Lebih-lebih lagi orang itu di bawah tanggungjawab abang. Sebab tu abang kata abang tak salah pilih. Orang yang pernah berdosa dan bertaubat bersungguh-sungguh kepada ALLAH adalah bersih dan suci daripada dosanya apabila ALLAH mengampunkan segala dosanya. Jadi, abang harap Sha terus berada di jalan ALLAH dan jangan berpaling kembali kepada kesesatan,” ujar Iskandar lalu mencium dahiku. Dia turut memanjatkan kesyukuran kepada ALLAH.
“Abang, Sha janji akan menjadi isteri yang baik buat abang dan akan belajar agama dengan bersungguh-sungguh. Sha pun nak jadi macam Malik bin Dinar. Beribadah dan terus beribadah pada ALLAH. Sha harap abang akan tolong Sha.”
“Insya-ALLAH, sayang. Abang nak kita sama-sama beribadah dan mencari keredaan ILAHI.”
Iskandar tersenyum dan aku membalas senyumannya.
“Jomlah kita makan. Abang dah lapar ni.”
Aku tergelak kecil lalu bangun menuju ke dapur. Iskandar menurut langkahku dan kami sama-sama menghidangkan makanan di meja. Setelah Iskandar membaca doa, kami makan dengan gembiranya. Dalam hati aku berdoa agar ALLAH kekalkan kasih sayang kami berdua. Sungguh aku cintakan suamiku.

Azan Zohor berkumandang di surau. Aku segera bergegas menuju ke ruang sembahyang perempuan. Aku telah tahu cara menjawab azan kerana Iskandar telah mengajarku sebelum ini. Ruang solat telah dipenuhi oleh penghuni di situ. Seperti biasa, apabila yang lain menunaikan solat sunat, aku hanya memerhati. Terasa diri begitu bodoh saat itu. Tetapi aku berazam untuk mempelajari semua jenis solat sunat agar aku tidak terus berada dalam kebodohan.
Kami semua memulakan solat dengan aku di saf yang belakang sekali. Aku memilih untuk berada di belakang agar mudah bagiku untuk melihat dan mengikut pergerakan jemaah di saf hadapanku. Ketika berdoa, aku dapat melihat sekelilingku hanya berwarna putih. Semua memakai putih termasuk diriku.
Suasana menjadi hening. Apa yang kulihat hanyalah warna putih tanpa objek. Semata-mata, putih. Aku menggosok kedua-dua mata, menyangka mataku silau. Apabila terbukanya mata, aku melihat nun jauh di hadapan terbujur kaku tubuh yang berbalut dengan kain berwarna putih. Aku menghampiri tubuh itu. Baru aku sedar bukan aku sahaja mendekati tubuh itu. Malah ramai yang mengelilinginya. Aku dapat melihat Mak Engku memangku tubuh itu.
Aku terkejut. Tubuh itu amat kukenali. Sangat-sangat kenal kerana tubuh itu adalah aku. Jika tubuhku di situ, kenapa aku berdiri di sini? Adakah sudah bercerai nyawa daripada badan? Aku dah mati? Oh! Tidak. Aku nak hidup lagi. Nak bertaubat, nak beribadat, nak jadi isteri solehah buat Iskandar. Ya, ALLAH tolonglah aku.
Aku melihat anak-anak yatim duduk mengelilingiku sambil membacakan ayat-ayat suci al-Quran. Begitu juga penghuni yang lain. Aku rasa terawang-awang. Aku dapat melihat wajah Iskandar yang cemas. Dia mengambil alih tubuhku daripada pangkuan Mak Engku. Air disapu ke mukaku dan sesekali Iskandar menghembus di telingaku. Terasa sejuk dan mendamaikan.
“Sha, mengucap Sha,” arah Iskandar.
Tubuhku masih kaku dan aku masih terawang-awang di udara. Seolah begitu ringan. Aku ingin kembali ke tubuhku tetapi ada yang menghalang. Aku dapat melihat ular besar di belakangku membuka mulutnya seluas-luasnya. Perasaan takut dan cemas menyelubungiku. Aku tahu jika ular itu membahamku, pasti aku tidak akan terselamat. Aku berlari sekuat hati. Lari dan terus lari. Tiba-tiba aku ternampak Iskandar di hujung lorong yang bercahaya.
Aku menjerit memanggil Iskandar dan menghulur tangan kepadanya. Iskandar menyambut tanganku dan serentak itu aku memeluk erat tubuhnya. Aku menangis semahu-mahunya. Iskandar memujuk dan menenangkan aku.
“Apa yang terjadi?” soalku kepada Iskandar, setelah aku rasa tenang.
“Sha pengsan secara tiba-tiba. Tubuh Sha macam tak bernyawa tadi. Risau abang dibuatnya. Tapi syukurlah Sha dah sedar sepenuhnya.”
“Semangat Sha ni masih lemah,” ujar Mak Engku.
“Nain harap, Mak Engku boleh tolong Sha.”
“Insya-ALLAH Nain. Kita sama-sama bantu Sha untuk kuatkan semangatnya,” ujar Mak Engku.
Iskandar menganggukkan kepalanya. Aku memusingkan badan dan duduk menghadap Mak Engku. Mak Engku menghulurkan air untukku. Aku menyambut hulurannya dan minum beberapa teguk. Aku menceritakan kepada mereka apa yang aku alami sewaktu dalam keadaan pengsan. Mak Engku yang tahu rawatan secara Islam telah merawatku. Tubuhku terasa segar semula.
“Macam mana Sha? Sha nak sambung belajar atau balik berehat?” soal Mak Engku sambil memegang tanganku.
“Sha nak belajar,” jawabku dalam nada yang masih lemah.
“Baiklah. Tapi kalau Sha rasa letih, Sha boleh rehat.”
Aku menganggukkan kepala. Iskandar meminta diri untuk beredar dari situ kerana kawasan itu akan digunakan oleh penghuni perempuan untuk mempelajari al-Quran bersama Ustazah Nurul Jannah. Aku disuruh belajar membaca Qiraati terlebih dahulu oleh Mak Engku. Mak Engku turut mengajarku cara berdoa dan berzikir bagi memulihkan semangatku. Aku bersungguh-sungguh mempelajarinya walaupun beberapa kali lidahku tergeliat untuk menyebut perkataan yang asing bagiku.
Selesai mempelajari asas al-Quran, aku menunaikan solat Asar bersama-sama jemaah yang lain. Aku hanya berehat sebentar dan kemudian menyambung kembali pelajaran agama selepas waktu maghrib. Walaupun terasa letih, tetapi hatiku gembira.
Aku pulang ke rumah tetamu ketika hampir jam 11.30 malam. Iskandar menyambutku dengan senyuman. Gembira kerana aku tampak bersungguh-sungguh untuk berubah. Setelah bersalaman dengannya aku terus melangkah ke bilik. Tanpa menyalin pakaian, aku merebahkan diri di katil.
“Sayang letihkah?” soal Iskandar setelah melihat aku terbaring kelesuan.
“Ya. Sha letih tapi rasa seronok. Banyak yang Sha pelajari hari ni,” ujarku sambil tersenyum.
“Salin baju dulu sebelum tidur,” ujar Iskandar sambil menghulurkan baju tidur kepadaku.
Dengan perasaan malas aku bangun dan menyalin pakaian. Iskandar mengutip pakaian yang kutanggal lalu di masukkan ke bakul basuhan. Sememangnya Iskandar agak pembersih dan tidak suka melihat benda yang bersepah. Selalunya dia akan mengemas tanpa banyak soal. Tetapi dia tidak pernah menyuruhku mengemas apa yang aku sepahkan. Salah satu perangainya yang aku kagum. Sangat bersabar denganku.
Aku memeluk dan menghadiahkan ciuman di pipi Iskandar tanda penghargaanku kepadanya. Iskandar hanya tersenyum melihatku.
“Terima kasih kerana bersabar dengan Sha. Sha dah banyak menyusahkan abang. Tapi abang tak pernah merungut atau marahkan Sha. Sha sayangkan abang,” ujarku sambil mengemaskan pelukan di tubuh Iskandar.
“Dah tanggungjawab abang jaga Sha. Abang tahu Sha perlu diberi semangat. Jadi abang cuba sedaya upaya untuk bantu Sha. Abang juga sayangkan Sha. Sayang sangat-sangat sebab tu abang sanggup buat apa aje untuk Sha.”
Aku mendongak memandang Iskandar. Iskandar turut memandang wajahku.
“Abang, kenapa kita lambat kenal?”
Iskandar ketawa kecil.
“Dah tertulis jodoh kita bertemu dalam bulan ni. Ajal maut, jodoh pertemuan semuanya dalam kekuasaan ALLAH. Kita hanya mampu merancang tapi ALLAH yang tentukan. Jika ikut perancangan, ayahanda nak kenalkan abang dengan Sha seminggu selepas tarikh akad nikah kita. Tapi ayahanda dan abang terpaksa ke Madinah urus soal perniagaan. Bila balik ke sini, mak abang pula jatuh sakit dan abang balik ke rumah dia. Segala apa yang dirancang tak menjadi.”
“Abang ke Madinah dengan ayahanda? Sha pergi ke air port masa tu. Tapi kenapa tak nampak abang?” soalku sambil melabuhkan punggung di katil. Iskandar turut duduk di sebelahku.
“Abang ada tapi ke belakang sikit bersama-sama kawan-kawan abang. Sengaja kami tak masuk sekali atau datang bersama supaya tak ada yang mengenali abang sebagai pembantu ayahanda termasuk Sha. Kami sengaja nak beri kejutan pada Sha.”
“Abang ada? Kenapa Sha tak perasan pun?”
“Nak perasan macam mana? Asyik bergayut telefon aje. Lepas tu, Sha tak tunggu ayahanda masuk ke balai berlepas pun. Tergesa-gesa aje Sha keluar dari situ. Kalau Sha tunggu sekejap, Sha akan nampak abang salam dengan bonda.”
Aku menundukkan wajah. Ingatan terhadap ayahanda dan bonda membuat kurasa sedih. Lebih-lebih lagi mengingatkan perangaiku yang tidak mengambil berat tentang mereka. Malah aku keluar daripada lapangan terbang setelah menerima panggilan Jenny yang mengajak aku membeli belah. Aku sanggup tinggalkan kedua-dua ayahanda dan bonda kerana kawan. Padahal kawanku itu tidak langsung muncul menolongku kala aku kesusahan.
Suatu pengajaran padaku. Kawan ketawa beribu-ribu bilangannya, kawan menangis satu dalam seibu. Sewaktu aku susah hanya Shila yang ada untuk aku mengadu. Sekarang aku terpisah dengannya. Tapi aku tahu dia mampu mengendalikan kerja-kerja di syarikatku. Aku telah mengamanahkan kepadanya agar menolong kerja-kerja Ayah Bad bagi melicinkan perjalanan syarikat. Walaupun Tengku Badri dan Tengku Budriz ada di syarikat itu tetapi aku lebih mempercayai Shila.
“Sha menung apa? Ingatkan ayahanda dan bonda?” soal Iskandar sambil menyentuh tanganku. Aku angguk, lemah.
“Maafkan abang sebab buat Sha rasa sedih.”
 “Tak mengapa. Sha dah boleh terima pemergian mereka. Cuma sesekali terasa sedih. Tapi Sha dah boleh kawal,” kataku dengan yakin.
Iskandar mengusap lembut tanganku seolah memujuk dan memberiku kekuatan.
“Kalau abang tanya, Sha jangan kecil hati, ya.”
Aku memandang wajah Iskandar dan kemudian menganggukkan kepala.
“Ayahanda kata dia pernah tanyakan Sha untuk kahwinkan Sha dengan pilihan ayahanda dan Sha setuju. Tapi Sha pernah kata yang Sha tak tahu dan tak beri persetujuan untuk kahwin. Macam mana ayahanda dapatkan tanda tangan Sha dalam keadaan Sha sedar? Abang masih rasa pelik tentang soal ni.”
Otakku ligat mengingat kembali peristiwa yang menyebabkan aku pernah memberi persetujuan lisan kepada ayahanda. Cuma ketika itu aku hanya menganggap perkara itu adalah gurauan. Malah ketika itu aku dan ayahanda sedang bermain catur.
“Sebenarnya apa yang Sha kata pada ayahanda Sha anggap gurauan aje. Waktu tu Sha main catur dengan ayahanda. Buah Queen, Sha gerakkan untuk lindung King. Masa gerakkan tu, Sha kata yang Sha nakkan suami yang kuat dan mampu lindungi Sha bukannya macam buah King yang ada di papan catur tu. Asyik Queen yang tolong dia. King tu macam hampas, lembik. Sebab tu semua buah kena jaga dia.”
Aku tersenyum memandang wajah Iskandar yang tekun mendengar ceritaku.
“Ayahanda kata yang dia ada calon suami untuk Sha. Orangnya gagah perkasa dan mampu lindungi Sha atau sesiapa aje yang bawah tangungjawab dia. Apa yang penting tak lembik atau hampas macam buah king. Sha anggap itu hanya gurauan, jadi Sha pun kata setuju untuk kahwin jika betul orang sebegitu wujud. Rupanya ayahanda tak bergurau.”
“Sayang menyesal?”
“Tak. Malah bersyukur sangat sebab ayahanda dah carikan Sha seorang suami yang gagah perkasa, penyayang dan penyabar,” ujarku sambil menggenggam tangan Iskandar.
Iskandar tersenyum lalu mencuit hidungku. Kami ketawa serentak. Aku merebahkan badan di katil. Kepenatan membuatku ingin merehatkan diri. Iskandar menutup lampu dan kemudian berbaring di sebelahku. Tangannya menggenggam tanganku. Aku tersenyum sambil memejamkan mata. Seribu kesyukuran kupanjatkan kepada ILAHI atas anugerah ini.

Tiada ulasan: