Pengikut

Khamis, 6 Disember 2012

I LOVE YOU CIKGU - Bab 15

CHAN Chee Hong berjalan di sebelah Sara Raihana ketika mereka bergerak ke jeti untuk menaiki bot. Mereka terpaksa menunggu seketika kehadiran bot-bot untuk membawa mereka pulang. Kesempatan itu digunakan sepenuhnya Chan Chee Hong untuk terus berbual-bual dengan Sara Raihana.
“Cikgu, lepas ni kita nak ke mana lagi?” tanya Chan Chee Hong sambil memerhati wajah Sara Raihana yang berada di hadapannya.
“Kita akan mengelilingi pulau ni dan lihat batu berbentuk buaya serta batu berbentuk penyu. Lepas tu, kita makan tengah hari dan solat kat masjid terapung.”
“Batu buaya dan batu penyu? Macam mana batu tu terjadi? Kena tegur dengan Sang Kelembai ke?” tanya Mira yang duduk tidak jauh daripada Sara Raihana.
“Bukan kerana ditegur Sang Kelembai tapi akibat proses hakisan air laut dan angin,” terang Sara Raihana.
“Begitu hebat ciptaan ALLAH. Angin dan air aje dapat membentuk sesuatu objek,” ujar Chan Chee Hong kagum.
Sara Raihana hanya tersenyum sambil melihat beberapa buah bot menghampiri jeti. Para pelajar berbaris mengikut arahan Cikgu Jalil. Bot tidak dapat menghampiri rapat ke jeti. Mereka perlu turun ke atas pelantar yang diperbuat daripada tong-tong biru yang terikat kemas sebelum masuk ke bot. Tong-tong itu terapung di dalam laut. Cikgu Bahar menuruni anak tangga dan menghulur tangan untuk membantu pelajar masuk ke dalam bot. Dia kemudian menaiki bot itu.
“Cikgu Sara naik bot kedua dan biar saya naik bot yang ketiga,” arah Cikgu Jalil.
“Baiklah,” ujar Sara Raihana sambil teragak-agak untuk menuruni anak tangga.
“Cikgu, biar saya turun dulu,” ujar Chan Chee Hong memintas Sara Raihana.
Sara Raihana memerhati alunan ombak yang membuatkan pentas itu bergoyang-goyang. Hatinya terasa kecut, bimbang akan terjatuh sebelum masuk ke dalam bot. Cikgu Jalil mengarahkan beberapa orang pelajar untuk masuk ke dalam bot itu. Chan Chee Hong membantu pelajar-pelajar itu hinggalah tiba giliran Sara Raihana. Sara Raihana masih teragak-agak untuk melangkah naik ke atas pentas yang sedang bergerak-gerak.
“Cikgu, jangan takut. Saya akan pegang cikgu. Insya-ALLAH tak jatuh,” ujar Chan Chee Hong, seakan-akan dapat membaca kerisauan Sara Raihana.
“Betul tak jatuh?” soal Sara Raihana sambil menelan air liur yang kelat. Takut melihat olengan pentas yang bergerak-gerak tidak berhenti.
“Percayakan saya, cikgu. Saya akan pegang cikgu kuat-kuat,” jawab Chan Chee Hong sambil menghulur tangan.
Sara Raihana menyambut huluran tangan Chan Chee Hong dan dengan pantas dia melangkah naik ke atas pentas. Chan Chee Hong memegang erat tangan Sara Raihana dan membantunya menaiki bot. Sara Raihana cepat-cepat duduk di bangku setelah masuk ke dalam bot.
Sara Raihana mengenakan jaket keselamatan yang terdapat di palang besi. Chan Chee Hong masuk ke bot dan mengambil tempat di sebelah Sara Raihana. Hanya itu sahaja tempat yang masih kosong. Julia melihat ke arah Chan Chee Hong. Geram rasa hatinya melihat Sara Raihana tersenyum kepada Chan Chee Hong yang sedang mengenakan jaket keselamatan.
“Terima kasih Chan kerana banyak bantu saya. Tanpa Chan, mungkin sukar kerja saya hari ni.”
“Tak perlulah cikgu berterima kasih. Saya ikhlas nak tolong cikgu. Kalau cikgu perlukan pertolongan saya, cikgu sebut aje. Insya-ALLAH saya akan bantu,” ujar Chan Chee Hong dengan senang hati.
“Eleh, tolong ada makna,” ejek Julia mencebik.
Sara Raihana melihat ke arah Julia tetapi Julia memusingkan kepala menghadap laut. Berkerut dahi Sara Raihana memikirkan kata-kata Julia. Dia terperasan yang Julia seolah-olah menyindirnya sejak kejadian dia terjatuh ke atas Chan Chee Hong lagi.
Apa masalah budak ni? Dia suka pada Chan ke? Bisik hati Sara Raihana.
Sara Raihana sekadar meneka kerana dia melihat telah beberapa kali Julia cuba mendekati Chan Chee Hong tetapi Chan Chee Hong tidak melayan Julia. Sebaliknya, Chan Chee Hong sentiasa mengekorinya dan kerap berada di sebelahnya.
Bot mereka mulai bergerak ke tengah laut dan kemudian merapati pesisir pantai berbatu. Pemandu bot menghentikan bot buat seketika bagi memudahkan mereka semua melihat batu-batu yang berbentuk buaya dan penyu. Masing-masing sibuk menangkap gambar batuan itu termasuklah Chan Chee Hong dan Sara Raihana.
Chan Chee Hong mencuri pandang wajah Sara Raihana yang kelihatan ceria. Hatinya berharap agar kegembiraan Sara Raihana berpanjangan. Tidak sanggup rasa hatinya melihat keadaan Sara Raihana yang sentiasa bermuram durja sebelum ini.
“Mira, tolong ambil gambar Abang Chan dengan Cikgu Sara,” pinta Chan Chee Hong sambil menyua kamera kepada Mira yang duduk di hadapannya.
Mira mengambil kamera itu dan menangkap gambar mereka berdua. Bot mulai bergerak semula. Mira terus menekan butang untuk menangkap sekeping lagi gambar Chan Chee Hong dan Sara Raihana. Julia yang berada di sebelah Mira hanya menjeling.
“Terima kasih, Mira,” ucap Chan Chee Hong setelah kamera bertukar tangan.
Bot-bot mereka terpaksa mengelilingi bukit sebelum tiba di jeti permulaan. Cikgu Maimunah menanti dengan senyuman di bibir kerana aktiviti yang dijalankan di situ telah berjaya dan semua telah kembali ke jeti dengan selamat. Mereka bergerak untuk makan tengah hari tidak jauh dari kawasan itu dan kemudian bersolat di Masjid Terapung.
Chan Chee Hong membuka pembalut lukanya sebelum berwuduk. Luka di siku Chan Chee Hong terasa pedih apabila terkena air. Dia hanya menahan kesakitan itu dan kemudian bersama-sama yang lain menunaikan solat. Selesai bersolat, Chan Chee Hong bergerak ke tangga. Dia terdengar suara Sara Raihana sedang berbual-bual dengan Cikgu Maimunah. Ketika dia menoleh untuk melihat wajah kesayangannya, tanpa sedar tangannya terkena palang besi tangga. Dia duduk sebentar di anak tangga bagi melihat sikunya. Ekor matanya sempat menangkap kelibat Sara Raihana dan Cikgu Maimunah yang sedang bergerak ke arahnya.
Eh, berdarah balik luka ni. Pembalut tadi pun aku dah buang, bisik hati Chan Chee Hong.
“Kenapa Chan?” tanya Sara Raihana yang terlihat Chan Chee Hong menyembunyikan tangan apabila menyedari kehadiran Sara Raihana di belakangnya.
“Err... tak ada apa-apa. Cikgu jangan risau.”
“Kenapa tangan kamu Chan?” tanya Cikgu Maimunah cuba melihat luka di siku Chan Chee Hong.
“Tadi saya terjatuh di laluan ke tasik. Luka sikit aje cikgu,” jawab Chan Chee Hong sambil menunjukkan lukanya.
“Sikit apa kalau berdarah balik?” soal Cikgu Maimunah tidak puas hati.
Chan Chee Hong tidak memberitahu bahawa luka itu berdarah kerana terlanggar pemegang tangga. Dia tahu dia cuai kerana asyik melihat wajah Sara Raihana sebentar tadi. Sara Raihana turut melihat luka itu. Dia segera mengambil tisu dari beg tangan dan mengelap darah yang mengalir di siku Chan Chee Hong.
“Mana pergi pembalut luka yang saya letakkan tadi?” tanya Sara Raihana sambil mengeluarkan tisu lain untuk mengelap darah yang masih mengalir.
“Saya dah buang masa nak berwuduk tadi. Tak sangka berdarah balik,” jawab Chan Chee Hong sambil memandang wajah Sara Raihana yang kelihatan risau.
Sara Raihana tidak senang hati melihat keadaan Chan Chee Hong. Dia menyalahkan diri sendiri atas kecederaan yang dialami Chan Chee Hong.
“Dalam bas ada pembalut luka dan ubat. Marilah kita ke sana,” ajak Sara Raihana.
“Sara, pergilah dengan Chan. Kak Mai nak tengok pelajar kita yang masih tak turun lagi tu.”
“Baiklah. Sara pergi dulu, Kak Mai.”
Cikgu Maimunah mengangguk. Chan Chee Hong dan Sara Raihana berjalan beriringan menuju ke bas.
“Chan, saya mintak maaf sebab saya dah menyebabkan Chan cedera. Tentu sakit tangan Chan.”
“Tak apalah, cikgu. Bukannya teruk sangat luka ni. Saya anak lelaki. Luka macam ni tak jadi hal. Cikgu jangan risau, ya,” ujar Chan Chee Hong tersenyum melihat wajah Sara Raihana yang masih risau.
“Tapi cikgu yang menyebabkan Chan cedera. Jika cikgu lebih berhati-hati tentu tak jadi macam ni.”
“Bukan salah cikgu. Benda dah nak jadi. Tapi saya risaukan cikgu. Luka cikgu macam mana? Sakit tak lagi?” tanya Chan
Chee Hong sambil melihat tangan Sara Raihana.
“Luka saya tak seberapa. Tengok ni, tak berdarah dah pun,” jawab Sara Raihana sambil menunjukkan kedua-dua telapak tangannya.
Chan Chee Hong cuba menyentuh luka itu tetapi Sara Raihana cepat-cepat mengelak.
“Maafkan saya, cikgu. Saya tak bermaksud nak pegang tangan cikgu. Mungkin kerana luka tu,” ucap Chan Chee Hong, terperasan ketelanjuran sikapnya.
“Baiklah, saya maafkan.”
Mereka memasuki bas yang sedia menunggu di tempat letak kenderaan. Sara Raihana mengambil kotak ubat dan merawat luka Chan Chee Hong. Chan Chee Hong hanya memerhati kerja-kerja Sara Raihana tanpa kata. Dia cuba mengawal sikapnya agar tidak bertindak sesuatu yang tidak disukai Sara Raihana. Dia mahu mencipta kenangan terindah bersama orang tersayang walaupun orang yang disayanginya itu tidak mengetahuinya.
Setelah semua pelajar menaiki bas, mereka dibawa melawat sekitar Pulau Pinang. Mereka kemudian berhenti di pusat membeli-belah. Sara Raihana mengikut langkah Cikgu Maimunah menyusuri kedai-kedai yang terdapat di situ. Sesekali matanya mengawasi pergerakan pelajarnya yang sedang membeli cenderahati. Chan Chee Hong turut melihat-lihat cenderahati. Tangannya membelek anak patung berbentuk beruang kecil yang comel.
“Awak nak beli untuk awek ke Chan?” tanya Sara Raihana yang turut berhenti di kedai itu.
“Bukanlah cikgu. Saya mana ada awek. Ini untuk adik saya, Lee Fong,” jawab Chan Chee Hong sambil tersenyum manis.
“Adik perempuan ke?”
“Ya. Satu-satunya adik saya.”
“Berapa umur dia?” tanya Sara Raihana sambil membelek-belek anak patung berbentuk penyu.
“15 tahun dan dia bersekolah kat Sekolah Sultan Mohamad Jiwa.”
Sara Raihana hanya mengangguk. Apabila Chan Chee Hong ingin mengeluarkan wang, Sara Raihana terlebih dahulu membayar untuknya.
“Eh! Tak payah susah-susah, cikgu. Saya ada duit dan boleh bayar sendiri.”
“Tak apalah, Chan. Anggap aje ini adalah hadiah saya buat adik Chan dan ini hadiah buat Chan.”
Sara Raihana menyua beg plastik berisi anak patung penyu dan juga anak patung beruang kepada Chan Chee Hong. Chan Chee Hong mengambil kedua-dua beg dengan senyuman. Dia mengucapkan terima kasih kepada Sara Raihana.
“Cikgu, kalau saya tanya jangan marah, ya.”
“Tanyalah, insya-ALLAH saya tak marah.”
“Cikgu ada adik tak?” tanya Chan Chee Hong sambil berjalan beriringan dengan Sara Raihana.
“Kenapa? Chan nak berkenalan ke kalau saya ada adik?” soal Sara Raihana tersenyum tanpa menjawab soalan Chan Chee Hong.
“Taklah. Saja aje nak tahu. Mana tahu suatu hari nanti saya ke rumah cikgu kat Penang. Bolehlah saya berkenalan dengan ahli keluarga cikgu.”
“Saya tak ada adik sebab saya yang bongsu. Saya berbesar hati kalau Chan nak datang ke rumah saya. Tapi kat rumah saya hanya ada ibu dan bapa aje. Abang-abang saya semuanya tinggal kat tempat lain.”
“Cikgu tak ada kakak ke? Semua abang-abang aje.” Makin teruja Chan Chee Hong untuk mengetahui ahli keluarga Sara Raihana. Bukan apa, sebagai persediaan awal. Kalau nak memikat, kena tahu juga ahli keluarganya.
“Ya, saya tak ada kakak. Cuma ada kakak ipar.”
“Jadi cikgu anak perempuan seoranglah? Tentu manja cikgu ni,” ujar Chan Chee Hong tersengih.
Sara Raihana ketawa kecil dan mengangguk.
“Chan anak sulung, kan? Lelaki pulak tu. Tentu berat tugas Chan dan jadi harapan keluarga.”
“Ya, cikgu. Memang berat. Saya takut jika papa saya tak dapat terima saya setelah tahu saya memeluk Islam. Sekarang hanya adik saya yang tahu hal ni.”
“Chan kena kuat dan tabah. Ingatlah yang Chan tak keseorangan. Chan masih ada saya dan cikgu-cikgu yang lain untuk membantu Chan. Jika Chan memerlukan pertolongan, beritahu aje. Insya-ALLAH, kami akan bantu mana yang termampu,” ujar Sara Raihana meyakinkan Chan Chee Hong.
Wajahnya agak serius ketika menuturkan kata-kata itu. Chan Chee Hong tersenyum lebar sambil mengangguk.
“Terima kasih, cikgu. Saya akan ingat pesanan cikgu dan saya harap cikgu dapat tolong saya suatu hari nanti.”
“Insya-ALLAH, Chan. Setakat yang saya mampu. Err... maaf kalau cikgu bertanya. Mana mama Chan?”
Chan Chee Hong tersenyum.
“Saya sendiri pun tak tahu mana mama saya. Papa saya kata mama dah meninggal. Tapi hari tu, ada seorang perempuan datang ke rumah dan mengaku dia adalahmummysaya dan Lee Fong. Papa marah-marah dan halau perempuan tu. Sejak hari tu, perempuan tu tak datang lagi.”
Ada kesedihan di wajah Chan Chee Hong. Sara Raihana yang mendengar cerita itu terasa simpati. Dia tahu pastinya Chan Chee Hong kekurangan kasih sayang seorang ibu.
“Chan, saya mintak maaf jika buat Chan sedih. Saya tak tahu masalah keluarga Chan tapi saya harap Chan tak membelakangkan perempuan tu jika benar dia mummy Chan. Mungkin keadaan membuatkan papa Chan bertindak begitu. Tapi sebagai anak, kita harus menghormati kedua-duanya.”
“Saya sedar akan hal tu. Tapi saya tak kisah sangat selagi dia tak ganggu kehidupan saya. Mungkin ada sebab mengapa dia meninggalkan kami sewaktu kecil. Tapi apapun sebab dia, saya takkan ikut kehendak dia yang nak kami ikut dia tinggal kat Amerika. Papa dah besarkan kami dari kecil walaupun tak sesempurna mana. Jadi pada saya, papalah orang yang patut saya dahulukan berbanding dia.”
Sara Raihana terdiam seketika mendengar luahan rasa Chan Chee Hong. Padanya, masalah yang dihadapi Chan Chee Hong pasti berat kerana ia melibatkan kepercayaan agama dan pertalian keluarga. Bagaimana penerimaan keluarga Chan Chee Hong bila mereka mengetahui bahawa Chan Chee Hong telah memeluk Islam? Adakah mereka akan menyisih dan memusuhi Chan Chee Hong?
Simpati Sara Raihana terhadap Chan Chee Hong makin bertambah. Dia sedar ALLAH mengujinya dengan kehilangan suami tetapi Chan Chee Hong diuji dengan kehilangan kasih sayang ibu dan kemungkinan akan kehilangan kasih sayang keluarga pula.
“Chan, saya bersimpati dengan Chan. Tapi macam yang saya katakan tadi, Chan masih ada kami semua untuk menyokong Chan. Kami adalah keluarga Chan. Keluarga sesama Islam.”
Chan Chee Hong mengangguk sambil tersenyum. Dan tak lama lagi, Sara akan jadi keluarga aku. Jadi isteri dan ibu kepada anak-anak aku. Aku akan berusaha ke arah itu. Tunggu aku, sayang. Tunggu hingga aku cukup dewasa, bisik hati Chan Chee Hong.
Sara Raihana terus berjalan sambil mengawasi pelajar yang lain. Mereka meneruskan acara membeli-belah sehingga cukup masa yang diberikan. Setelah semuanya selesai, mereka berangkat pulang ke sekolah. Masing-masing membawa kenangan yang tidak mungkin dilupakan termasuklah Chan Chee Hong yang membawa pulang kenangan terindah bersama guru kesayangannya.

baca sambungan di http://buku.karangkraf.com/ilham/

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ciegj penasaran, lah, penjen tau , jodoh sara siapa ya kelak

Imanisa riana @ sarimah berkata...

Sabar..dlm beberapa bab lagi pasti terjawab. Terus ikuti cerita ini, ya.